söndag 19 oktober 2014

Lekrumskaos

Före
Hyllorna i lekrummet. De fyller väl en funktion men det kanske inte var den funktion som jag ville ha på dem. Det känns lite som kaos och inte det där goda och trevliga kaoset som blir när man pysslar utan det där tråkiga typen av kaos som blir när soppåsen läcker i köket.

Före
Det finns ingen riktig planering när T eller jag lägger upp saker på hyllan. Meningen var att det skulle vara leksaker som pojkarna behövde fråga om lov för att leka med men när garage, lekverktyg och lilla gosehunden ligger här uppe så känns det som att jag har misslyckats.

Före
Sen har ju leksakerna eskalerat i mängd. Det står leksaker mitt på golvet och de har liksom inget hem här. Megabloks försökte kompis E ge till kompis A och hennes lilla S men min lille J fick syn på dem och adopterade dem. Eftersom A får allt efter mina pojkar så fick vi med dem hem. Jag bär ner dem till källaren med jämna mellanrum men pojkarna envisas med att bära upp dem igen.

Så jag backade tillbaka och börja analysera vad som verkligen behövdes och jag insåg lite saker som behövde adresseras.
1. Skrivaren bör inte stå här
2. Papper behöver ha en bättre struktur och förvaring
3. Pluggis lådorna är snygga men kanske inte så praktiska här. Jag vill älska dem men jag gör inte det.
4. En hel del av killarnas leksaker är stora och väldigt fula
5. Jag behöver ta bort mer och ha en bättre ruljans på leksakerna någon typ av två-veckors system?
6. Även om jag önskade att pojkarna ville leka med sin docka Ola och köket så gör de inte det. Mer än för att kasta ut alla matgrejer på golvet.

Efter
Så jag gjorde en första röj här inne och det är mer ordning och plockat. Det är fortfarande mycket saker. Det är ett lekrum men nu finns det lite luft mellan alla saker också. Jag fattade beslutet att flytta ner köket till källaren igen. Det kanske kommer upp igen om ett tag och vi får väl se om killarna vill leka med det då. Ola och hans säng fick också flytta ner till källaren.

Efter
Alla matsakerna som låg i lådan längst till höger nertill fick också flytta ner till källaren. Istället fick Mega Bloks ta plats där istället. Istället för köket så fick tåg- och Duplo-lådorna plats här. Printern fick stå kvar. Det är det jag menar med första röj. Telefonen fick också stå kvar. Det ser inte riktigt klokt ut med de sakerna kvar. Det finns en plan. Jag behöver bara exekvera den också. Jag får väl inse att det finns bara så mycket som jag hinner med. 

Efter
Hyllorna fäste jag ordentligt med skruv nu. Det hade jag inte gjort innan. J klättrar inte så gärna och E har varit lite liten. Snart kommer nog det börja komma kompisar och hälsa på så det är väl lika bra att vara förberedd. Vill ju inte ha någon liten unge skadad för att jag har varit lat. Så i alla fall så fick pluggis lådorna vara kvar. Det är väl inte helt bra. Framförallt eftersom två av dem är för små för vad jag vill ha i dem men ok. De döljer röra. Spelen står kvar här uppe. Teckningar som låg i en stor hög blandat med rena papper är utsorterade och lagda i sentimentallådorna. Bra? Nä. Men bättre. Helt klar bättre. Nu skall jag bara se om jag inte kan få ordning på hemmet för printern. Det finns en plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar