tisdag 28 oktober 2014

Schablon måla

Jag har funderat ett bra tag på att jag borde schablon-måla igen. Jag har funderat på att fixa väggarna i vardagsrummet med någon typ av schablon och jag diskuterade lite olika alternativ här. Men så tänkte jag på våran skrubb i förra lägenheten där jag fri-målat lite och tänkte att jag skulle kunna göra något liknande nere i inre hallen för att värma upp ytan lite mer. Det är ju väldigt vitt och kalt där nere. Jag ville göra en egen schablon. Något enkelt så jag spånade på lite olika alternativ och fastnade för ett enkelt mönster i två olika alternativ. En fråga till jobbarkompis E befäste den enklaste modellen som vinnare i den här tävligen. Så för att få till schablonen så målade jag den på rutat papper. Böjarna skall ju vara helst så exakt likadana som möjligt så när de utstickande delarna var målade så klippte jag ut mallen och sen vek jag ihop den två gånger så jag fick alla böjar åt samma håll och så klippte jag alla fyra böjar samtidigt så att alla blev likadana.

Så för att kunna göra mönstret på väggen så satte jag upp den och målade runt med blyertspenna. Det går att göra bättre schabloner än den jag gjorde men det här fungerade för mig. Att måla efter modellen tog en kväll att göra.

Sen var det bara att sätta igång att måla. Jag valde att måla med samma gula färg som jag använt på luckorna till skåpen som också sitter här inne. Jag använde den minsta penseln som ingår i IKEAs målarpenslar för barn för det var den jag hade till hands när pojkarna hade somnat på kvällen. Det går säkert lättare med en hobbypensel men dessa småpenslar fungerar också bra. Om ni tittar på bilden ovan så ser det ut som att mallen som jag använt borde ha varit tvärt om mot den mallen jag använt. Det tycker jag är så fräckt.

Det behövdes målas två gånger för att dölja blyertsstrecken så tre kvällar sammanlagt tog det här jobbet. Jag hade inte berättat för T att jag hade tänkt att måla den här väggen men han tyckte det blev jättebra. Så jag är nöjd. Faktiskt så nöjd att jag funderar på att måla på samma sätt i resten av trappan. Fast jag skall nog börja med att måla vitt. Den pissegula färgen som är i trappan nu är inte snygg.

En annan sak som jag fixade var att sätta upp ett nytt handtag till under trappan skrubben. Det är samma serie som knopparna på skåpet. Sätta upp handtaget krävde bara ett nytt hål och plugga igen det ena av de gamla hålen och sen skruva fast det nya handtaget. Lätt nog.

Så nu känns det här utrymmet ganska klart. Jag funderar lite på att kanske det behövs något mer på väggen. Jag skall få färdigt groventrén så skall jag gå tillbaka hit och känna om det finns något mer som jag borde göra. Det finns lite idéer men inga direkta planer så jag behöver nog en plan först. Det får komma efter groventrén för där finns ju redan planen.

Här syns vyn från tvättstugan och jag fick också med min fina ljusslinga som värmer upp det här utrymmet lite extra men trappan är verkligen anskrämlig. Jag funderar på att bara måla stegen rakt av med samma gråa golvfärg som vi använt oss av nere i källaren och lämna träkanten ytterst på stegen träfärgade. Då kanske jag kan leva med trappan ett tag till. Får se hur det blir med den saken.

Här syns anledningen till varför jag hellre väljer att fotografera den här hallen åt andra hållet. Vårat hobbyrum är allt annat än hobby just nu. Det är så skräpigt och oorganiserat att det ger mig ångest och en stor önskan av att smälla igen dörren så jag slipper se skiten. Men vad jag borde göra är att öppna ögonen och ta tag i det rummet också. Men jag skall nog ta och avsluta lite andra projekt först innan jag ger mig på den här röran också. Fast det var ju inte det som jag skulle skriva om utan schablon.

Fast jag har inte så mycket kvar att säga om schablon heller så jag bjuder väl på en sista före efter schablon bild. Det är kanske ingen stor skillnad på bilderna men i verkligheten är det så fint. Jag är nöjd med min första egenhändigt skapade schablon.
Före
Efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar