söndag 5 oktober 2014

Snickarbod - Fas 2

Så vi lämnade snickarboden i inte helt färdigt skick då jag gjutit golv, målat väggar och dörr. Nästa steg var att fixa golvet färdigt. Tanken är ju att golvet skall vara samma här inne som i inre hallen och i groventrén.


Problemet är ju att golvet här inne är målat med någon typ av färg som har krackelerat. Skulle tro att det beror på att den är tät och eftersom betong vill andas så är inte de överens.


T satte igång att slipa ner hela golvet med våran fina slip som vi fått av svärfar. Jag har lite dålig koll på märke men det såg rätt käck ut. Vi lyckades klura ut hur man satte fast sandpappret som vi fått med när vi fick slipen. Efter att ha öppnat fönstret och satt fast masken och jag stängt dörren så var T redo att börja slipa. Jag gick upp och tog hand om killarna. Könsrollerna är fasta i den här familjen :-)


Efter att ha slitit ut två slippapper så hade vi inga fler och T var inte nöjd med resultatet. Men det var jag. Det kändes som att hela ytan hade fått en bra genomkörare och var nu redo att ta emot lite färg. Om det inte vore för den nygjutna delen av golvet som var väldigt grynig. Igen ångrar jag att jag inte valde Finja finbetong. Men nog om det.

Jag hade köpt reparationsbetong (det ljusaste på bilden ovan) för att jämna till kanten mellan det nya och gamla golvet. Jag trodde inte att det skulle behövas så mycket men jag hade fel. Det behövdes mer än jag hade. De största ojämnheterna är i alla fall borta och de andra ojämnheterna kommer till största del täckas av snickarbänken som jag skall bygga.

 Här syns det slipade och målartvättade golvet. Dags att måla. När jag började måla så bet inte färgen riktigt mot underlaget där det var målat sen tidigare. Den liksom bildade gropar ungefär som olja på vatten. Men det var ändå bättre än det varit innan.

Men efter två omgångar med roller och pensel i kanterna så hade de där groparna ordnat till sig och golvet var grått istället. Jag säger inte att golvet på något sätt är slätt, rakt, jämt eller på annat sätt något som man skulle vilja äta på men det är en snickarbod och golvet är grått och det matchar nu inre hallen utanför dörren. Jag är nöjd. Vi får nu låta golvet vila innan vi börjar fixa bänken. Vi behöver en bättre borr också. Skall prata med syrran om det.

Fönstret behöver en omgång färg också. Borde nog fixa det innan vi sätter bänken på plats. Men se så fint de vita väggarna går mot det gråa golvet.

 Här syns dörren in till vinkällaren och dörren ut till inre hallen. Golvet är grått. Redo och klart för nästa fas. Får se när vi får färdigt bänken. Först inköp av borr. Det är bara att köra!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar