söndag 12 oktober 2014

Snickarbod - Fas 3

Jag gillar ju att återanvända saker på nya sätt och en av de sakerna som jag velat återanvända i vårat hus är det gamla HTH-köket som vi rev ut när vi fixade ordning vårat kök. Överskåpen använde vi i inre hallen där de nu fyller sin funktion att förvara mitt pyssel.

Nedre skåpstommarna som inte gick sönder i demonterningen har stått inne i vårat hobbyrum i väntan på att vi skall bli klara med golv och väggar i snickarboden och nu har tiden kommit att faktiskt få iordning på en arbetsbänk här inne i snickarboden.

Så jag bar in skåpen och satte dem här inne för att vänta på sockeln som jag byggde i garaget. Dom är tunga de här skåpen. Jag fick kämpa hårt för att få in dem. Lådorna var jag tvungen att ta ur för att orka lyfta. Det är nog helt enkelt dags för mig att börja träna. Skåpen kom i alla fall in i snickarboden och jag konstaterade att det mellanrum som jag räknat ut skulle bli med tanke på ytan jag hade att tillgå och skåpen som jag hade faktiskt stämde. Inte för att det gör mig gladare men det är ju skönt att även jag kan räkna rätt ibland.

Och ute i garaget så satte jag samman min sockel. Eftersom sockeln som fanns i köket inte gick att ta loss i en del utan trasades sönder i smådelar när vi monterade ner köket så fick jag uppfinna en ny sockel till arbetsbänken. Jag återanvände brädstumpar som vi använde när vi byggde trappan till balkongen.

Eftersom virket är tryckt så kändes det rätt ok att ha det här nere. Även om golvet mot all förmodan skulle vara en aning fuktigt så skadas inte det tryckta virket av det. Jag byggde en ram av virket och bara skruvade ihop det med vanliga träskruv. Inget avancerat alls, fick skarva en hel del men eftersom den enda ytan som kommer synas är framsidan så kändes det inte jättenoga att det skulle bli supersnyggt. Tanken var att jag skulle våga in den med vattenpass och stötta upp där det behövdes men jag insåg att det kändes som lite för mycket jobb. Kanske jag gör det ändå. Kanske inte. Världen går inte under oavsett.

Här är vårat nyinköp för att få upp 60skåpet som vi skall ha här inne på väggen. Jag pratade med syrran om det här med borrhammare och hon tyckte nog att jag skulle använda en lite för lite för att det skulle vara värt att köpa ett proffsverktyg. Så sagt och gjort. Den här är inköpt på Jula för 799 kr. Köper man den på nätet så får man den nu för 450kr. Irriterande att priserna skiljer sig så mycket på Jula och Jula på nätet men jag får skylla mig själv som inte gjorde ordentlig efterforskning.

Den är stor och klumpig och ganska tung. För tung för mig att hantera ovanför brösthöjd så jag fick kalla in förstärkning för att kunna borra hålen för att hålla upp listerna som vi sen skruvade skåpet i.
Det kanske ser lite konstigt ut att skruva upp dessa lister först men det finns en tanke bakom det och det är de där två rörstumparna som sticker ut mellan listerna. De går en ganska bra bit ut från väggen.

Genom att använda listerna som distans så påverkas inte skåpet inuti av att dessa rör putar ut ur väggen. Dessutom så kommer vi få plats med en elsladd bakom skåpet som sen skall fästas under skåpet så att vi kan få ström här inne.


Så helt enkelt en vinnarlösning för min del. Det här 60skåpet har ju tidigare suttit ihop med en massa andra skåp så sidan av det är pepprat med hål på samma sätt som de i inre hallen var. Så hålen skall fyllas igen och kanten in mot väggen skall snyggas till och sen skall själva stommen vitmålas.

Så när sockeln var klar och överskåpet var på plats så kunde jag helt enkelt inte låta bli att sätta de övriga skåpen på plats lite provisoriskt för att se effekten av det hela. När jag gjorde detta kunde jag konstatera flertalet saker.
1. Glipan mellan lådsektionerna är inte superkul. Frågan är om jag skall ha glipan där eller längst in mot väggen?
2. Även om sockeln står in mot väggen så glipar det i bakkant. Detta beror på att skåpen lutar ut något och att väggarna inte är raka utan buktar utåt.
3. Även om skåpen står rakt mot bakkant så glipar det mot väggen i framkant eftersom rummet även växer in mot mitten.
4. Handtagen är fulare än jag kom ihåg att de var.
5. Jag tror inte att bilden ovan visar de optimala ordningen på skåpen även om det är den ordning som jag visualiserat när jag tänkt på detta.
6. På den lådsektionen som står längst till vänster i bilden så finns den gamla bänksskivan kvar och jag kan bara konstatera att det är snyggare när bänkskivan går en bit ut från skåpen under.

Så efter alla konstateranden som jag gjorde så började jag fundera på mellanrummet. Jag la dit en av mina överblivna brädor som är samma som sockeln. Det kändes väl inte helt fel. Men om jag skall flytta glipan in mot väggen så kommer inte en bräda räcka. Och jag har ingen mer. Annan lösning behövs. Nästa insikt var att även om jag skulle vilja behålla bänkskivan på lådorna inne i hörnet så behövde jag ändå lossa på den och flytta ut den samt att hitta på någon typ av lösning i bakkant. För den sitter för långt in känns det som.

Bänkskiva ja. Det är ett kapitel i sig. Jag hade ju sparat de bänkskivor som fanns i det gamla köket. Det fanns två stycken. Ingen av dem var tillräckligt lång för att täcka resten av vägen om jag behöll den lilla stumpen på lådsektionen till vänster. Suck för att behöva såga i bänkskiva.

Jag funderade också på om jag skulle kunna använda de bänkskivor som blev fel i nya köket men de räckte inte heller till. Då funderade jag på om jag kunde förtjocka bänkskivan och ha två lager men det blev sämst av allt. Så SUCK för att behöva såga i bänkskiva.

Eftersom den ena bänkskivan var utskuren i ena hörnet så jag hade inte kunnat använda den i alla fall i befintligt skick. Så det går framåt. Inte i något rasande tempo eftersom jag prioriterar att göra en massa andra saker men det går i alla fall framåt. Nu måste jag bara komma på något bra för de där fula handtagen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar