torsdag 16 oktober 2014

Snickarbod - Verktygen hittar hem

Alltså det här verkar bli den längsta maraton grejen på min lilla blog. För en så liten sak som att göra en snickarbod. Men det är så många delar som skall funka här och jag är lite exalterad över att få ordning på det här rummet. När jag lämnade av sist så hade jag funderingar på hur skåpen skulle stå och hur jag skulle göra med bänkskivan.

Så efter en hel del funderande och lite mer funderande så kom jag överens med mig själv om ordningen som syns ovan på skåpen. Det skiljer sig lite från hur jag ställde skåpen provisoriskt från början. Jag försökte se hur jag ville använda lådor och skåp och bänk och jag vet inte om jag kom den bästa lösningen men det är tillräckligt bra, tror jag.

I mellanrummet som blev kvar eftersom jag inte hade tillräckligt med underskåp fick hamna längst in mot väggen. Här står nu några bänkskivor och brädstumpar och lite annat. Kanske inte lika tydligt på bilden är att vi har två bänkskivor som ligger på varandra på bänken. Saken är den att vi har frågat kollega J om hjälp med lite i groventrén så jag tänkte höra om han kan använda sin cirkelsåg för att få av bänkskivan också så slipper jag hålla på att såga.

På den här bilden ovan så syns tydligt att bänkskivorna ligger omlott. Men det jag ville visa också är in mot väggen där jag satt fast en liten bräda för att täcka igen mellanrummet mellan skåp och vägg. Sen har jag använt bygg fog för att täppa igen springorna. Nu är det omålat men jag har planer på att måla lite mer här framöver. Får se hur det blir.

Jag byggfogade även överskåpet in mot vägg och mellan brädbiten och skåpet och hålen i skåpet. Det behöver fyllas på med lite mer fog och sen slipas och målas men redan nu ser det mycket bättre ut.

Så när stommarna var fastskruvade och allt började få lite struktur här inne så gjorde jag ett race när killarna lagt sig med att sortera igenom alla mina gömmor med verktyg och färg och annat som bör höra hemma här i boden. Det var en himla massa saker och en hel del skräp. I flytten till huset så blev just inte dessa saker prioriterade att gås igenom och sorteras så det har blivit därefter. Här under trappen är kaoset som värst. Jag fattar inte att jag hittar något alls i den här röran.

Så nu är det lite bättre ordning på våra saker. Här i överskåpet samsas små målarburkar, lim och finspackel med borr och 5-56. Nu syns vad som finns och dubletter kan användas så jag kan ta slut på det som är halvfullt och sluta köpa nytt för att jag inte hittar.

I det smalaste underskåpet längst till höger ligger nu tygtrasor och målarskydd. Gamla lakan med andra ord som nu får användas när jag målar, tvättar penslar eller målartvättar eller behöver torka händerna från lim. Ja ni vet. Kladdet.

Andra skåpet från höger. Här finns målarrollers och såna där hållare. Här finns även rengörningsmedel och målartvätt. När jag tänker på det så bör jag flytta dessa saker till skåpet ovan. Inte så bra om killarna kommer åt de här grejerna även om de har barnlås på locken.

Översta lådan innehåller penslar längst in och de viktigaste småprylarna längst fram. Den här lådan skall få mer kärlek och bli indelad i fler fack än dessa två. Varför jag redan delat den en gång är för att det redan var gjort innan av tidigare ägare. Fast med något skumgummimaterial som gick sönder så lådan var väldigt ful i botten redan. Men mer om detta när jag jag gör det.

Andra lådan innehåller alla tuber med fog, fix och silikon och sprutorna till . När jag rotade runt i alla mina gömmor så hittade jag TRE öppnade tuber med bygg fog och en oöppnad. Så blir det när jag inte har ordning på mina grejer.

Nästa låda håller säkringar (som jag inte behöver borde nog kasta. Hur återvinner man dom?), lampor och batterier.

Ellådan kommer därefter. Sladdar, kablar och uttag.

Tejp och mun och öronskyddslådan. Ja här kanske ni tänker hur tänkte hon där? Tejp och munskydd och öronproppar? Hur går det ihop och sanningen är att det inte gör det. Men det är bara så mycket som jag orkar sotera åt gången. Döm mig inte. Det tog tre timmar att få den här ordningen. En till kväll och jag har nog ännu bättre ordning men för en kvälls jobb så är jag nöjd.

Det bredaste skåpet innehåller bara borren och en verktygslåda. Det finns lite fler verktyg som skall in här och vertkygslådan bör tömmas och sorteras men som sagt. Jag får ta det när jag har mer tid.

Översta lådan i lådsektionen längst åt vänster innehåller lite klumpigare verktyg. Utan inbördes ordning eller struktur.

Nästa låda innehåller skruv och plugg. De här två lådorna. Alltså verktyg och den här behöver mer och det akut så jag kommer till det. Det finns en halexekverad plan. Fortsätt läsa...

Tredje lådan. Spackelspadar. Jag kan tydligen inte få för många. Här liggar även skrapan. Som sagt. Behöver lite mer tanke och struktur här med. De två nedersta lådorna i den här raden är så gott som tomma. Inget att se. Men det känns lite här som att det finns lite mer att jobba med min förvaring.

Som till exempel den här fina högen med målarfärg. Sexigt? Nä kanske inte. Lämnar en del att önska skulle väl jag vilja säga. Men jag gillar våran föredetta tvättkorg här inne. Den innehåller vattenpass och tapetrullar vilket jag nog måste tycka är en väldigt bra lösning för såna saker som annars gärna står lutade mot en vägg eller ligger på golvet så jag kan snubbla på det. (Ja det händer och förvånansvärt ofta.)

Så jag behövde lite mer planerad förvaring som är anpassad för snickeri. Såsom en håltavla för verktyg och ett lådsystem för skruvar och plugg och en hylla för målarfärg och bulkiga verktygslådor.  Så efter en eftermiddag på Jula och IKEA så hade jag grunden tror jag i alla fall. Miss av Jula på deras hemsida är att de inte sätter ut håltavlorna och priserna på dem. Det får mig att fundera på varför. De var i alla fall inte billiga men de såg rätt fina ut.

Eftersom det var sent på kvällen så var det inte aktuellt att börja borra i väggarna för att sätta upp håltavla och lådsystem så jag började med att skruva ihop hyllan HYLLIS från IKEA. Den här skall också skruvas fast i väggen men det får också vänta tills T kan göra det. Allt över brösthöjd är omöjligt för mig att hantera våran stora borr till.

Men jag passade på att lassa upp ala målarburkar upp på hyllan i alla fall. Mest för att se att det funkar och det gör det! Så T får ta stora borren i eftermiddag så jag får upp resten. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar