fredag 3 oktober 2014

Vad man inte skall göra med Playdoh

Ibland tänker jag en tanke som inte blir så bra i själva genomförandet. För att jag kanske använder fel sak för det jag tänkt göra. En av dessa saker är Playdoh. Eller ja. Playdoh och playdoh. Modellera från Ullared för att vara exakt som är en kopia av Playdoh. Resultatet är det samma har jag fått höra i efterhand.Så vad var det jag försökte göra? Jo. Jag tänkte så här. När pojkarna har lekt med samma Playdoh klump en längre tid så börjar den torka och blir rätt svårjobbad. Om jag då tar den och gör lite former som jag skulle vilja använda i pyssel och julpynt så kan jag ju använda denna halvtorra lera.

Planen var att göra stjärnor för att använda i julpyssel var tanken. För vem börjar inte med julpynt i september? Sagt och gjort. Nästa gång som pojkarna lekt färdigt med halvtorkad lera så passade jag på att ta och göra stjärnor som jag sedan lät torka. Den här delen fungerar utmärkt och det går säkert att använda de här torkade sakerna till mycket. Saken är den att färgen inte är helt lyckad när mina pojkar har lekt med lera. Den gråbrungröna färgen är inget som jag går igång på och den gröna färgen är mer vår-ärtig än vinter mossig och inget av det vill ha för mitt julpynt så tanken var att måla dessa vita.

Sagt och gjort. Målarfärg fram och måla stjärnorna. Ganska snart insåg jag att det här nog inte någon bra idé och när de hade torkat färdigt så var det bara konstatera att det här var en väldigt dålig idé.

Det är något i Playdoh som inte fungerar med vattenbaserad färg så det krackelerar. Funkar inte alls. Det kanske fungerar med oljefärg. Vem vet? Men jag gav upp det här som ett dåligt jobb helt enkelt och kastade mina krackelerade stjärnor i soppåsen.

Dags för Plan B. Eftersom jag nu har snöat in på att jag faktiskt vill använda vita stjärnor i mitt julpyssel (ja, jag vet att det är september och att det är LÅNG tid till jul) i år så behövde jag ju komma på ett annat sätt att göra dem. Så jag tänkte trolldeg. Billigt och bra. Hittade ett recept på tasteline som jag använde mig av och gjorde i ordning en sats.

J och jag gick lös på att göra fina saker som vi kunde spara för att måla sen. J gjorde korvar och korvar och några fåglar. Jag gjorde stjärnor men utökade med fåglar, tomtar, svampar och sniglar. Vi la dem på bakplåtspapper för att få torka i rumstemperatur eftersom jag inte hade bråttom att få dem torra och ett dygns torktid lät helt ok.

Om det är någon som vill göra saker med trolldeg så vet om att ni INTE skall försöka torka trolldeg på bakplåtspapper. Bakplåtspapper blir för tätt och låter inte degen torka så det gör den inte och eftersom det var hela planen så flyttade jag över trolldegen till hushållspapper och då torkade det mycket bättre och jag antar att så länge som man gör "torr" trolldeg så är det inga problem att börja torka den på hushållspapper heller.

I alla fall. När trolldegen hade torkat så använde jag lite sandpapper i kanterna på den där den inte var superfin. De allra tunnaste fåglarna klarade inte riktigt av min behandling och två gick sönder så det tål att tänkas på att man inte skall göra figurer som är för tunna.

Dags att måla och trolldeg suger en hel del färg så först vid tredje lagret med vit färg började mina vita stjärnor se ut som jag ville ha dem. Js korvar blev fina redan på första försöket. Så nu är mina stjärnor och tomtar klara för jul. De får ligga nere bland mitt andra pyssel tills det är dags för riktigt julpyntstid. Då får ni se vad stjärnorna skall användas till.

Hint. Den där ringen skall användas. Dessa planer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar