torsdag 2 oktober 2014

Vi har dem!

Lite kul var det att titta på Äntligen hemma i tisdags. Om ni inte gjorde det så var det en del där Anders Stålhand ger råd till hemmaodlare och där han går igenom vanligaste växterna som finns i en trädgård och som inte finns att köpa i affärer för att de är så lätta att dela med sig av.

Ok. Vi har allihop i våran trädgård.

Gullris
 Gullris? Jajjamensan. Vi har ännu fler i stugan.Vi har försökt att bli av med dem men det funkar inte.

Praktlysing
Praktlysing? I mängder. Nu överblommade men det finns och gott om dem. Jag har plockat stora buketter och haft på balkongtrappan.

Nattljus
Nattljus? Jadå. Svärmor plockade med sig några av dem till och med. Dessa har jag tagit fröer ifrån för att hoppas att de vill bo i stugan också.

Myskmalva
Myskmalva? Så många och överallt! Dom är supersöta så jag har plockat in buketter av dessa i mängder. Kul att ha ett namn på dem nu. Dessa hoppas jag också kunna sprida till stugan.

Så nu har jag några mer namn på det som växer i våran trädgård att lägga till min lista på rododendron, tall, en, tuja, ros, jasmin, syren, vildhallon och smultron. Det är inte de enda växterna vi har i våran trädgård. Jag är bara hjärtligt urusel på att komma ihåg namn på växter och det kanske är för att det inte är mitt största intresse här i livet. Men vi har de vanligaste blommorna i alla fall. Alltid något. Nu är bara frågan hur man blir av med Gullris och Praktlysing?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar