tisdag 25 november 2014

DIY Dots knoppar

Är det någon mer än jag som älskar de här knopparna, Dots från Muuto?

Bild hämtad härifrån
Alltså de är såå superduperjättesnyggeläckra att jag bara skulle kunna äta upp dem. Det enda stora problemet är att de är inte helt gratis. Suck. Så eftersom de ligger utanför min budget och jag vill ha dem till källaren till groventrén så kände jag att det fick vara. Inget som jag har råd med så alltså inget att fundera över och så släppte jag den idén och gick vidare.

Men så var jag på Holmes Marknad och där kan man ju göra en del fynd ibland. Som 20 knoppar för 70kr. Det kanske inte är alla som tycker det är ett fynd men för mig var det ett fynd. Jag hade två alternativ för dessa knoppar. Först funderade jag på att byta ut de uglybugly:a handtagen i snickarboden med dessa. Målade med svart färg. Det hade varit lite läckert tror jag. Men så tänkte jag på Dots och groventrén och om man kunde göra en lite billigare lösning.

Så jag tog mig till Panduro och köpte lite rundade träbrickor hos dem i två olika storlekar. De hade inte riktigt så stora som jag hade velat ha men det är en källare. Jag behöver inte bli för krävande. Så jag tog bort skruvarna från mina knoppar och sen sandpapprade jag dem för att få ner den glansiga ytan. Jag tog trälim och klistrade fast mina rundlar från Panduro på toppen av knopparna.

Så att det blev som små svampar. Jag vet ju att Dots är ju mycket mer slimmade, rundade, elegantare och större men igen, det är en källare. Det behöver inte vara helt perfekt för min del. Jag vill bara ha illusionen. Det duger bra för mig.

När limmet hade torkat så gick jag lös med målarfärg på en del av knopparna. Jag ville ha några vita, några gula och några naturella så de skulle passa in i groventrén. Jag hade funderingar på att göra någon i någon helt annan färg för att bryta av men det är så mycket som händer där inne ändå så det kändes onödigt.

När jag målat färdigt så tog jag med dem till groventrén och måttade ut ungefär som jag ville ha dem på väggen men på mattan nedanför. Sen gjorde jag kryss på väggen för att T skulle kunna borra hålen när han hade tid. Spegeln som ni kanske ser längst till vänster i bild behövde också hängas upp så ett kryss för den med.

När jag måttat ut var de skulle sitta så var det dags att få stiften på plats. Det här är Skruvstift 6Mx60 vilket inte är det lättaste att hitta i affären. Både Claes Ohlsson och Beijer säger sig ha det på sina hemsidor men i affären finns de dock inte. Syrran kom till undsättning och kunde beställa dem för mig så jag fick i alla fall hem dem. Det är bra med en syster som jobbar på en proffs bygg butik.

Sen var det till att borra i knopparna. Jag hade tejpat på borren för att inte borra för djupt i knoppen. När hålen var borrade så tog jag loss borren från skruvdragaren och så satte jag skruvstiftet i skruvdragaren istället.

Sen skruvade jag in skruvstiftet i knoppen ner till mitten av skruvstiftet. Det krävdes inga muskler direkt för det här jobbet. Jag behövde inte ens fästa knoppen någonstans för att skruva stiftet på plats.

Sen var det bara att upprepa proceduren för alla knopparna.
Så när det hela var klart och T hade haft tid att borra hålen i väggen så var det bara en fråga om att skruva upp knopparna på väggen. Eftersom vi har betongväggar så behövde vi förborra och plugga men sätter man upp dessa i vanliga träväggar skulle jag nog inte tro att det ens behöver förborras.
Så till slut så var i alla fall knopparna på plats och jag älskar det! Så perfekt för pojkarna att hänga sina jackor på. Inget behov av att leta efter haken på jackan utan det går bara att brutalhänga på de här knopparna.
Det går också att hänga galgar om man skulle vilja hänga lite tjusigt. Det lär ju inte hända i en grovingång men man skulle kunna.  Kan även hänga upp annat på dem. Bara för att det kanske kan vara snyggt. Så mycket möjligheter. Jag gillar. Mycket.
 Nu skall jag bara få till lite foton dagtid så att jag kan visa på riktiga före efter bilder på våran nya fina groventré som nu är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar