fredag 14 november 2014

Rundtur - Källare

Så nu har jag visat både entréplan och våra övervåning. Dags att ta sig ner i källaren på vårat fina 60tals hus. Det är faktiskt en sak som vi gillar med gamla hus och det är källare. I nya hus finns sällan källare vilket faktiskt är rätt synd, tycker jag. Inte för att jag någonsin skulle vilja bo i källare igen. Det räcker med hela min uppväxt men för att ha saker i, ha snickarbod, skafferi och grovingång så är det perfekt. Men låt oss ta oss ner för trappan.

KÄLLARE

Trappa ner
Före

Före

Den här har vi inte gjort något med så det finns bara före bilder. Vi har bollat lite olika idéer men har inget i planen hur vi skall göra iordning trappan. Trapphuset skall i alla fall målas, tror vi.

Inre hall
Före

Före
Efter


Efter
Här är vi i stort sett klara. Vi började med att måla, sen satte vi upp skåpen, valde matta till golvet och schablonmålade väggen.Vi behöver fixa lite med elen men i övrigt så kommer vi nog inte göra något mer just nu i alla fall.

Tvättstuga
Före

Progress? Bättre?

Så mycket planer! Men så mycket har inte hänt här än. Vi har ställt hit bergvärmesystemet och köpt ny tvättmaskin och torktumlare. Jag hängde upp en stång för att kunna hänga upp skjortor ovanför torkställningen.  Nya tvättkorgar och en matta har vi fått till men i övrigt lämnar det här rummet mycket att önska. När man tittar på bilderna så skulle jag nog vilja säga att det ser bättre ut innan. Det är lite knäckande.
Groventré
Före
 
Efter

Efter
Ganska så klart. Vi började med att gjuta igen under hålet efter värmepannan och fixa golv och väggar.  Sen tog vi lite hjälp med att bygga bänk och hyllor och kvar är piffing som jag faktiskt inte skrivit om än inser jag nu.

Hobbyrum
Före
Progress?
Oj. Progressen här inne ligger på minusskalan. Från att ha varit tomt, rent och snyggt till värsta skrotupplaget. Det här är våran Monica Closet (Vänner-referens.) Jag hänger med huvudet och skäms men det finns en plan. Det kommer inte se så här illa ut i evighet.

Snickarbod
Före


Efter
Det här var före detta oljetankrummet. Så ett inte-rum till en snickarbod. Jag har skrivit om det här, här och här. Jag är så nöjd med att få till en snickarbod. Behöver bara såga till bänkskivan och fästa den sen är det klart här inne. Kul.

Vinkällare
Före
Oj. Vi har ju faktiskt två Monica Closets. Det här är det andra rummet som gud glömde. Det har gått från hyfsat rent och snyggt till kaos och oordning så eftersom jag visade hur det nu ser ut i hobbyrummet så behöver jag inte visa mer av vårat kaos så ni får nöja er med en förebild. Det är skönt att det finns saker att hugga tag i!

Garage

Före

Progress?
Hmmm.... lite mer oordning. Här finns en fin långsiktig plan att förvandla denna mörka håla till en lyxig spa-avdelning. Men för tillfället är progressen noll och inget.

Så det var alla delar av vårat hem. En hel del kvar att göra och en del redan gjort. Funderar på att visa en liten rundtur utomhus också. Får se om det blir gjort. Dags att planera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar