lördag 6 december 2014

Fixa trapphus och övre hall - klart

Alltså när T började riva ner tapeterna i trapphuset och övre hallen så tänkte han nog inte så mycket på vad det innebär i jobb. Vilket är helt ok. Någon gång så skulle vi ju dra ner de här hemska fula tapterna. Så det är helt ok.

Den lätt rosa färgen som blev kvar när ytterlagret av tapeten var nerriven är inte snygg. Men helt klart en förbättring i min bok.

Fast det kanske inte är så fint med bruna hål och halvskav lite överallt. Det var ju inga jämna väggar till att börja med och många lister var övertapetserade och ja. Allmän missär.

Här är en närmare titt på eländet. Någon gammal vattenläcka kanske? Det var inget aktivt enligt våran besiktningsman i alla fall. Det är helt enkelt gammalt och slitet och behövdes fixas.
 
Brandlarmet hänger öppet halvvägs ner i trappan och lampan är något som T inte är helt nöjd med. Placeringen av brandlarmet är dumt. Det är utanför badrummet som är nedanför trappan och om pojkarna duschar länge så går brandlarmet. För hög luftfuktighet. Väldigt irriterande. Så vi har tänkt att vi skall ha två brandvarnare istället. En utanför lek/hobbyrummet och en uppe i den övre hallen.

Övre hallen. På den här bilden ser väggarna rätt ok ut. Det är inte sant. Det är lika osant som att mäklarbilder inte är manipulerade. Det jag vill att ni skall titta på är hyllan och skötbordet. Det är ingen bra placering. Jag har väl insett detta länge men våra pojkar är inte rymningsbenägna på skötbordet så att det står bredvid trappan är inget problem för oss. Men man skall aldrig säga aldrig så det är bättre att flytta bordet. Och stringhyllan kommer verkligen inte till sin rätt här heller. Men för att återgå till väggarna.

Eftersom vi har någon typ av mjukt poröst material i våra väggar så kunde vi ju inte riva ner hela tapeten och skulle vi försökt så hade vi med största sannolikhet även fått med oss delar av väggen innanför. Innanför detta porösa trämaterial så är det trä så det är toppen men det porösa materialet stället till problem. Som jag ser det så fanns det två vägar att gå. 
1. Bredspackla väggarna
2. Reparationsväv och spackla kanterna
Eftersom jag inte är något vidare bra på att bredspackla. Resultatet kan ses inne i vårat sovrum för den som är intresserad så körde vi på alternativ två och sätta upp reparationstapet. Den som vi köpte var från Jula och vi behövde tre rullar för trappan och övre hallen. Det är så mycket vinklar och vrår så det gick åt mer än jag trodde även om vi skarvade friskt. En sak att tänka på är att när du sätter upp reparationstapet så behövs det tapetklister på väggen och tapetklister på tapeten och det kommer sannolikt ändå inte vara tillräckligt även om det pyser ut hur mycket tapetklister längst kanterna. Det behövs mycket. Och lite till. Men den reparationstapet som vi använde var väldigt förlåtande även om vi missat tillräckligt med tapetklister så även om det bubblade sig ganska mycket när vi målade så torkade tapeten slätt.
 
En sak som vi var förutseende med var att sätta i skruvar i hålen där trappräcket suttit innan. Det är för att lätt kunna sätta upp räcket igen. Varje hållare till räcket var uppsatt med tre skruvar. Vi tänkte använda andra skruvar för räcket när vi satte upp räcket igen och vi ville att det skulle sitta ordentligt så de övriga två hålen fyllde jag med tändstickor utan hatt. Det är för att vi skall kunna använda andra skruvar så att de fäster ordentligt. Finns säkert de som skulle gjort det annorlunda med tändstickor och trälim fungerar för att fylla igen små hål och det är ofta saker som man har hemma också.

Sen spacklade jag skarvarna. Jag är inget proffs på att spackla. Jag försökte få det slätt. Jag lyckades väl bara delvis men det blev i alla fall bättre.

Luckan in till krypvinden hade jag en idé för. Jag ville tapetsera den med samma tapet som nere i köket så jag målade bara kanterna på luckan. Det gjorde jag med målarfärgen som vi använde för tak och golvlister. Det behövdes mer färg för detta än jag trodde så det fick bli en extra runda till Flügger för att köpa mer färg. Listerna blev målade i alla fall.

En annan sak som uppdagades när vi drog ner tapeten var att eldosorna även här var övertapetserade så dem öppnade vi upp när vi satte upp reparationsväven. Men locken till dosorna var i horribelt skick och utom räddning så det blir till att investera i nya lock. Det finns på Claes Ohlsson för 16 kr styck så det kan det ju vara värt.
 
Alltså det blir ju ingen WOW upplevelse av att måla med beige. Beige är ju beige. Våran beige är en varm nyans som drar åt det gula hållet. Det är samma färg som vi använde i hallen där nere och i vårat sovrum och i köket. Den är neutral och bra för såna här ytor tycker jag. Även om jag i sovrummet kommer vilja ändra det sen. Men det är ju en temporär lösning att vi sover där nu så det är ok. För eget minne, färgen heter NCS S0804-Y10R.

Luckan blev superfin med tapet. Jag mätte ut hur stor bit som jag behövde och sen drog jag på en massa tapetlim och satte upp den. Inget komplicerat alls. Fast resultatet blev bättre än jag tänkt. Jag har kanske lite funderingar på att kanske göra en ram runt också. Vi får se framöver vad som händer.

Nä. Jag har inte satt upp doslocken än på den här bilden. De är på plats nu men fotona är tagna i helgen när vi hade ljus. Det är ju mörkt jämt på veckorna. Mörkt när jag går till jobbet och mörkt när jag kommer hem. Så trist. Det är tur att det är jul snart så vi kan pynta med ljus och ljusslingor. Det jobbet pågår för fullt nu när hallen är klar.

Så ett foto åt andra hållet in mot pojkarnas rum. Den observante såg att jag stängt dörren in till vårat sovrum när jag tog fotona. Låt oss säga att det är för att sängen var obäddad. Inte på grund av att målarfärgen som jag inte burit ner till källaren stod där. Tillsammans med stringhyllan som vi heller inte burit ner. Eller tavlorna. Eller högarna med tvätt som vi inte lagt in i garderober och lådor. Låt mig få säga att det var för att sängen var obäddad. Det är ju sant. Också.

Hyllan här stod inne i killarnas rum. Den fick flytta ut hit istället. Här får den lite bättre plats och jag tänkte att när pojkarna har varsitt rum så kan de ha gemensamma saker här såsom spel och böcker. Väggar, lister och tak. Allt är målat. Nu är det bara brandvarnare och en ny lampa som skall på plats. Sen dags för nya planer. Kanske ett röj i hobbyrummet?

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar