måndag 29 december 2014

Hobbyrum - fortsättning

Japp. Jag är tvungen att visa denna bild igen. Det är för att fungera som ett avskräckande exempel till er alla. Låt inte skräpet ta över.
Före
Så det finns ju en del att jobba på i vårat hobbyrum. Vi började jobba med detta rum mer av en slump. Jag skrev om det här. Så när jag lämnade er förra gången så hade vi målat väggar och tak och vi funderade på hur vi skulle lösa golvet. 

En annan sak som vi behövde adressera var att vi behövde förvaring. Det här är det enda rummet som vi kan förvara saker som inte används så ofta så det är lite kritiskt med förvaring. Så vi tänkte att det kunde vara en bra idé att återanvända systemet som vi använde i klädkammaren på övervåningen. Alltså Algot från IKEA. Det är billigt och fungerar. Det är inte snyggaste lösningen men det är sekundärförvaring och i källaren. Inte så att det behöver vara Elfa här nere direkt.

 Så jag tog hjälp av den här läckra mannen för att sätta upp hyllorna. Han är väldigt bra på att borra så varför inte utnyttja det till min fördel? Det finns ju roligare saker att göra än att borra och våran borrhammare är tung! Jag hjälpte till att måla ut var första hyllan skulle vara och sen gick T lös på resten.

Någon timme senare så var förvaringen en bit längre gången. Alla väggfästen var på plats och kvar var bara att fundera ut hur var hyllplanen skulle sitta. Jag ville få plats med rullbackar under hyllorna och på hyllorna ville jag återanvända mina vita och svarta lådor som passar till IKEAs Kallax hylla.

Så här är det. IKEA är rent urusla på att matcha olika saker med olika lösningar. Så de här lådorna passar inte in i Algot lösningen. Lådorna är 32 cm breda och hyllorna i Algot är 60 cm breda. Det gör att när man försöker passa in två lådor på ett hyllplan så funkar det inte mellan konsolerna.

Så för att kunna ställa lådorna tätt så fick jag lämna yta upp till konsolerna för att kunna ställa in lådorna bredvid varandra. Så det känns inte som att hyllorna blev optimalt utnyttjade vilket är lite irriterande. Och som kanske ses på bilden ovan så hänger lådorna ut på sidorna på hyllorna också. Det är helt enkelt inte anpassat. När vi kommit så här långt med hyllsystemet så insåg jag att vi hade för lite förvarning och att vi behövde fler hyllor. Som tur var så hade vi mera plats. 

För det här stod kvar mitt på golvet. Jag ville behålla så lite av flyttkartongerna som möjligt å det här var inte en lösning som jag ville ha.

Så en ny runda till IKEA och inköp av fler lådor och hyllor så började platsen ordna till sig. Vi hade fortfarande inte sorterat innehållet i flyttkartongerna men de tomma hyllorna som nu vanns i hyllan borde kunna husera de flesta av sakerna i flyttkartongerna.

Så vi började fundera på golvet. Alltså det är ju verkligen ilsket grönt och även om jag gillar grönt så gillar jag inte grön plastfärg på källargolv.

Så vi gav oss i kast med att försöka knacka bort färgen. Efter fem kvällars slit så insåg jag att det här inte var någon bra idé. En annan plan behövdes. T funderade på att vi kanske skulle ta in golvvärme. Men vi har projekt som är mer prioriterade än att fixa golvvärme i källaren. Såsom takkupa och toalett i sommarstugan.

Golvvärme = bra att ha. Toa och dusch = nödvändigt (eftersom de kommer ta in kommunalt avlopp så har vi inte så mycket val. Kostnaden får vi ändå). Så en billigare lösning än golvvärme behövdes. En enklare lösning än att knacka bort färg, flytspackla och måla.

 Och det hade inte skadat om det var lite varmt. För en annan kanske lösningen är självklar men för mig tog det lite tid att komma på. Eftersom jag avskyr i regel denna mjuka fluffiga lösning i de flesta områden i alla hus. (Förlåt alla amerikaner som tycker att detta är så fint och läckert) Så att komma på att vi behövde en heltäckningsmatta tog emot. Golvet är kalt och grönt och heltäckningsmatta kan man få i någon annan färg och det ger lite värme. Och om man köper standardmått så är det billigt också.

Så T gav sig av till Bauhaus och köpte denna gråbeiga matta. Den är lite liten och räcker inte riktigt till fönstret så här har vi lagt lite annat i vägen. Vi kommer ju inte ha det här i evighet så en temporär heltäckningsmatta kändes helt ok och lite varmare. Även om det inte är varmt här inne så är det helt klart varmare. Här i hörnet syns att jag inte riktigt fick bort alla lådor. Två innehåller otympliga overaller som killarna är för små för och en innehåller lite leksaker som skall skänkas till lilla söta kompisdotter S.

Så eftersom mageln fortfarande fungerar så fick den stå längst med väggen där det nu finns ett nytt eluttag. Väldigt skönt att fått in lite mer el här nere i källaren. Lådorna är nu fyllda med allsköns bråte. Jag inser att fyra lådor med tyger är för mycket. Jag skall gå igenom dem och sålla lite när jag har lite mer tid. Vi har sex lådor med barnkläder och det är kläder som J inte vuxit in i och kläder som J vuxit ur men E inte kan ha än. Allt som är för litet för båda har fått flytta hem till kompisdotter S.
Sen har vi manualer, printerpapper, kuvert, sentimental lådor, julpynt, lampor och annat i lådorna. Allt ur vägen. Skönt.

Här syns våran lilla utfyllnads lösning där mattan inte riktigt räckte till. Även om mattan var billig (134 kr/meter, 4 meter bred) så ville vi inte köpa mer än absolut nödvändigt. Så att det saknas 15 cm åt ena hållet kunde inte få oss att köpa 2 meter extra för att slippa skarva. Det fick helt enkelt vara lite grönt kvar där under mattan och madrassrullen. Det blev en liten lek och musikhörna här nere. Det här är inte den slutgiltiga möbleringen men det duger för nu. Killarna gillar att springa omkring och göra kullerbyttor här nere nu. Det är inte varmt men i alla fall lite varmare här nere.

Så för att ni skall slippa att skrolla upp så en liten före och nu bild.
Före
Just nu
Så varför är det inte klart kanske någon undrar? 
Det är en här lilla skenan och ett tyg som heter Ditte är orsaken till att det inte är klart. Naturligtvis är häng/mys/säng hörnan också kvar men den här saken skall förhoppningsvis fixas relativt snabbt. De skall bara få in Ditte på IKEA igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar