torsdag 18 december 2014

Hobbyrum - vi har börjat

Så nu när övre hallen och trappan är klar så är det ju givet att vi drar igång med ytterligare ett projekt. Ja, varför inte? Det regnade ju. Inget att göra ute, E hade feber och vi hade väldigt lite att göra. Så varför inte börja röja i hobbyrummet?

Det här är den förebild som jag vågar visa. Det blev värre. Mycket värre. Till och med min kollega J som hjälpte mig med lite saker tyckte det. Hmmm. Jag kan väl säga att hela våran källare ser ut som ett bombnedslag nu. För vi ville måla väggar och tak här inne. Det behövdes. När den gråaktiga färgen som vi använder på tak och väggar (billighetsfärg från Jula) såg väldigt vit ut i jämförelse. Alltså färgen är grå när man målar på den men den torkar och blir kalkigt vit vilket jag måste säga att jag har blivit mer och mer förtjust i.

Men för att återgå till början. Här syns några av de problem som vi började adressera. Vi har två sprickor i väggen. Jag tror att det är sättningar i huset. Jag tror inte att det är något problem med dem. De är rätt långa men små. Jag knackade loss löst bruk runt sprickorna och sen spacklade jag över dem. Om de dyker upp igen så antar jag att det är något som vi behöver oroa oss för. Färgen var lättare att tackla. I hörnet syns lite där jag har målat med den gråaktiga färgen. Men det ser helt vitt utom man jämför med de riktigt grå väggarna.

Efter ett lager färg och spackel över sprickorna så började redan se bättre ut. Spacklet behövde torka lite mer innan jag kunde måla över.

Eftersom vi målade på kvällen så var det inte lätt att se så att vi täckte överallt. Här under fönstret (och på en del andra ställen) missade jag helt enkelt att måla. Så när färgen torkat så syntes de gråa fläckarna väldigt tydligt.

 Den gigantiska högen i mitten med en hel del av de sakerna som skall bo här inne är väl inte det snyggaste. Det är åtminstone skyddat från dropp när T målade taket. T var bättre på att täckmåla taket än vad jag var med väggarna. Så vi kände inte att vi behövde måla taket mer än en gång.

Efter två lager färg så var alla väggar vita och fina. Lister, fönster och dörrfoder är kvar men det är en rätt liten grej.
 Något som inte är en så liten grej är det fruktansvärda golvet. Det ligger någon plastfärg på det nu. Rakt på betongen. Som gör att betongen inte kan andas. Vilket gör att färgen spricker och det har bildats fläckar och luftblåsor under färgen. Det var länge sen som det här golvet fick någon kärlek. Vilken typ av kärlek som det kommer behöva håller jag på att studera just nu. Vi får se hur vi kan lösa det.
 Den färgen som sitter löst får vi nog ta bort i vilket fall som helst. Här vid dörren har jag tagit en spackel och bänt upp en del av färgen. Den lossnar i flagor när jag väl kommer under kanten. Känns lite som att ta bort tapet. På vissa ställen är det enkelt och på andra ställen sitter det som berget. T har en idé om någon typ av skrapa på ett långt skaft. Vi får se hur vi gör. Nästa år skall det i alla fall inte vara grönt längre. Det har jag bestämt. Nu skall jag bara planera in tid för att göra jobbet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar