måndag 8 december 2014

IKEA hack

Det finns hur många som helst som gör varianter på IKEA saker och använder dem på nya sätt. Kryddhyllan används som bokhylla, hyllor som används som skrivbord etc, etc, etc i all evighet. Jag har inte sett den här varianten som jag gjorde.
Dragan från IKEA
Det hela började med at jag behövde någonstans där pojkarnas små saker från deras adventskalender kunde bo. Eftersom de har dålig koll på sina saker men blir skitförbannade om de tappar bort en sak så att ha en plats där de kan sätta sina saker kändes som en bra sak. Så jag har använt de här Dragan från IKEA för låddelare i badrummet och i hallen. Men de har aldrig riktigt passat jättebra och jag har liksom velat hitta någon annan idé för dem.

Så jag tänkte att det här med lådhyllor är väldigt populära. De finns på väldigt många siter just nu och är naturligtvis bedårande superfina. Alltså stapla fina lådor i en ordnad oordning som hos Fixa och dona. Jag ville ha mina lådor på väggen och att de skulle vara små och jag ville att de skulle sitta fast i varandra och så ville jag att killarna skulle kunna ladda sina nattlampor i dem. Jag limmade ihop lådorna så som jag ville att de skulle sitta ihop och satte fast med tvingar så de skulle torka. Sen borrade jag två hål i de yttersta lådorna för att kunna hänga upp lådhyllan på väggen.

 Jag gjorde ett tredje hål som jag använde för att kunna dra igenom laddaren till killarnas nattlampor. Sen var det bara att hänga upp den. Eller ja. Det var ju det att killarna behövde ju varsin hylla så det fick ju bli två hyllor att hänga upp. Proceduren var den samma, två skruvar. Saken är den att Dragan kommer ju i en liten och en något större låda så jag valde att använda stora lådorna och locken i Js hylla och de små lådorna och lock i Es hylla.

Så här blev Js hylla när den var klar. Känns väldigt bra att få dessa klara så att de kan börja laddas med små leksaker från adventskalendern.
 
Här är Es lilla minilådhylla över hans spjälsäng. Jag har ju använt både botten och locken på Dragan så de olika lådorna skiljer sig i djup vilket jag tyckte blev en kul effekt.


Här ser vi Js hylla på lite håll. Den är liten men naggande god tycker jag. Så det kanske inte är första gången som Dragan från IKEA används som hylla men låt så vara. Det är första gången jag har sett den här lösningen och jag måste säga att jag gillar den och killarna också. Det är det viktigaste. Om ni skrollar upp så kan ni se att E redan använder hyllan för sin napp. Gulligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar