onsdag 10 december 2014

Julpynt

Alla hanterar det här med julpynt på sitt eget sätt. Jag tänkte visa hur jag har julpyntat hemma hos oss. Jag är inte så mycket för rött julpynt. Kanske beror på att vi har rött hemma hos oss hela året runt. Varför begränsa en så härlig färg som rött bara till jul tänker jag. Så istället så julpyntar jag med lite detaljer. I vitt, guld och silver. Mycket mossa och hyacinter och amaryllis.
 
 I hallen så får mina små änglar bo för julmånaden. De är så söta och väldigt små. Jag köpte dem när J låg i magen på Iems som ligger mitt emot där jag gick på MVC.
Så jag tänker lite extra på min stora kille när jag ser de här små änglarna.

I köket ar jag gjort en liten julgrupp. Det är murgröna, stjärnor som jag gjort av trolldeg och målat och fäst på grillspätt med limpistol.  En julgranskula och en hyacint får också plats i den vita krukan. Över jorden i krukan så har jag satt lite vitt glaskross som jag hittade i mina gömmor.

Köksfönstret ut mot gatan är pyntat med några julgranskulor som jag bara har hängt upp tråd. På hyllan har jag satt en pytteliten julgrupp med bara lite mossa, en hyacint och några kastanjer. Två pyttesmå tomtar på flugsvampar får också sitta här. Lite diskret och lagom juligt för mig.

Köket är där jag julpyntat som mest. På våran långa bänk har jag ytterligare en liten julgrupp. Jag har satt den tillsammans med Es söta lilla ljuslykta som han gjort på förskolan och mina ljusstakar från Rosa Ljung. De har jag i och för sig framme hela tiden men de passar bra med röda ljus.

I köksfönstret mot baksidan så har jag hängt upp lite fler julgranskulor och på fönsterbrädan har jag några stjärnor och våran adventsljusstake.
 Det är meningen att man skall ha långa rätt tjocka ljus i den men ljusen är helt hopplösa att hitta till en rimlig kostnad så jag körde budgetvarianten i år och ställde bara blockljus från Ullared i staken istället. Runt om tog jag ett litet band och laddade utrymmet runt med kottar.

 Det sista jag pyntade här i köket var våran fina skänk som vi fick av förra ägarna av huset. Här brukar jag pynta lite när jag vill ändra om hemma. Nu inför julen så kör jag på guld för kung och fosterland. Stjärnan hängde i vårat sovrum i förra lägenheten men de här stjärnorna är på tok för stora för att kunna ha i våra små fönster så en fick stå här på skänken istället.

Här på skänken står det enda julpynt (förutom julgranskulor och glitter) som jag har köpt nytt för i år. Det är den här fina värmeljushållaren som ser ut som en prinsesskrona. Den heter Estelle och jag köpte den i en av bodarna på Liseberg när vi var där i helgen. Jag tycker att den är superfin och jag skäms att jag råkat slänga lappen med konstnärinnans namn som gjort den. Den är i alla fall superfin. 

I vardagsrummet så har jag också piffat lite. En ljusstake i ena fönstret och lite kulor i det andra fönstret och över TVn har jag hängt upp den andra gigantiska stjärnan. Jag tycker den fyller upp utrymmet ovanför TVn på ett bra sätt.
En lite närmare titt på det andra fönstret ut mot balkongen. Här hänger lite julgarnskulor och ljusbollar? Heter det så? I alla fall så är det stora kulor med ljus inuti dem. På fönsterbrädan står det en amaryllis i en stor cylindervas.
 
På vårat lilla radioskåp så står ett fat med mossa, ett Ittala vinglas med ett värmeljus i och några hyacinter. Jag har även satt i några vita stjärnor och två fåglar.  Fåglarna är ett DIY projekt som jag gjort av trolldeg som jag målat.

Tomtarna är köpta. Jag försökte göra några tomtar också i trolldeg men de blev aldrig riktigt bra.  Jag minns inte riktigt när jag köpte dessa eller vart det var någonstans men de är väldigt söta och en av de få röda saker som jag julpyntar jag med. E är väldigt förtjust i dem och flyttar runt dem i mossan.

Vårat andra lilla bord som står vid soffan under stinghyllan i vardagsrummet är också lite vinterpyntat. I cylindervasen har jag satt en ljusslinga. I botten ligger det lite vita stenar. Det lilla fatet har jag fått från syrran för länge sen står två ljus och ännu fler stenar och några glas-"isbitar".

Sen är det bara pojkarnas rum som fått en stjärna och mina två små änglar har fått två små änglar inne hos sig också. Det var väl det som vi hade i julpynt. Så det nya inslaget i mitt julpynt är en ny vas och nya blommor. Eftersom vi i år skall ha gran så har jag köpt kulor, ljus och glitter också. Men det får jag visa när vi fått upp granen.

Pojkarna har fått en härlig julbok av svärmor G. Så rart av henne. Vi läser gärna Lilla Annas Julklapp, God jul, Nicke Nyfiken! och Mamma Mu och Kråkan. Sångerna skall också sjungas. Sockerbagaren är kul och vi pratar om att vara stygg och "stygger som får gå". J trodde att stygg då har man inga pengar. Väldigt gulligt.

Så ett kort på J också. Han håller upp en teckning där han skrivit på. Nu kommer jag inte längre ihåg vad det var han skrivit men jag tycker det ser lite japanskt ut. Så. Det var det jag tänkte skriva om julpynt. Så dags att ta sig ner i källaren. Det finns ett golv som behöver fixas. Återkommer om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar