onsdag 28 januari 2015

Ditte har kommit på plats

Före
Vi gjorde i ordning i vårat hobbyrum. Jag skrev om det här. Fast det blev ju inte riktigt färdigt. Det saknades en liten sak för att dölja förvarningen. Att titta på förvaring i ett hobbyrum är inte jättekul. Även om det är organiserat i lådor och uppsatt i hyllor så ser det rörigt ut. Det är ok men det är inte helt bra.
Före
Vissa saker får heller inte plats i lådor. Som bordet och fällstolarna som står i hörnet. Eftersom det här rummet förhoppningsvis skall bli ett gästrum framöver och det nu är lite av ett lekrum för killarna så vill inte jag ha det här visuella klottret. Hela intrycket behövdes lugnas ner. 

Så en gardin behövdes. Därför satte vi upp en gardinskena innan vi la mattan på plats. Mycket lättare att dammsuga ett golv än en heltäckningsmatta. Jag ville ha billigt vitt tyg att använda som gardin. Eftersom jag använt Ditte i vardagsrummet (inte mycket slår 19kr/meter när man behöver MÅNGA meter). Billigaste lakanväven från IKEA är ju inte riktigt garsinkvalitet men för ett skynke i en källare funkar det helt ok. Faktum är att vi har det i vardagsrummet också. Nåja. Så här gick jag till väga.

Så Riktig är också från IKEA det är band för att kunna hänga upp gardiner på alla möjliga sätt. Jag behöver bara ett sätt att hänga upp mina skynken i källaren. SÅ eftersom den lilla typen av hållare som jag var intresserad av fanns i båda delarna av denna breda gardinupphängningsgrej.

Så jag delade Riktig på mitten. Det gör ju att denna räcker dubbelt så långt också. Så om man inte har behov av att rynka eller att använda gardinhylsor så är detta ett ok sätt att spara några ören och ändå få en lätt upphängning.

Så när den var delad så sydde jag fast den i översidan av tyget. Jag bara dubbelvek in kanten och strök först. Jag är inte den ordentliga typen som sicksackar kanter. Jag klipper inte ens bort den yttersta kanten som kan dra tyget när man tvättar det. Det är den personen jag är. Döm mig inte. Det är jag som lever med mig.

Sen var det bara att hänga i de små krokarna och haka fast i gardinstången. Vissa gör saker krångligt. Jag försöker hålla det så enkelt som möjligt. Och helst skall det gå fort också.

Så nedre delen av gardinen strök jag fast sånt där som kan fästa upp gardinerna. Det heter säkert nåt men ärligt så orkar jag inte kolla upp det nu när jag sitter här och skriver. För att få gardinen i rätt längd för det är ju inte så att golv och tak är raka här nere i källaren så hände jag upp gardinen och sen så kollade jag längden. Drog med nageln för att markera längden och sen la upp och strök efter markeringen. Man kan lyfta av gardinerna igen men ärligt jag ville bli klar. Hellre flytta ner strykbrädan och får det kvickt på plats.

Efter
 Så nu är gardinerna på plats och jag är så nöjd med resultatet. Tänka sig vad gardiner kan lugna ner intrycket.
Före

Inte för att det var stökigt innan. Jag har hyfsat bra ordning på mina lådor och vad det finns i dem. Men även om de flesta lådor är vita så är mängden bara för mycket. Det blir stökigt helt enkelt.

Efter
Ljusslingan hände jag innerst i hörnet. Det ljus:ar upp bredvid mangeln och för det lite mörka hörnet lite roligare.

Efter
Tältet står här nere tillfälligt eftersom systerdotter E var på besök och behövde platsen i lek/gästrummet. Gillar verkligen mina gardiner. Nu skall jag bara komma på var jag skall gömma undan stolarna. De totalt förstör intrycket. Här är något som jag inte har någon plan för. Så det är dags att hitta en plan. Fast jag kanske skall fundera på sovrummet först. Där finns en plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar