fredag 2 januari 2015

Källsortering

Nu har jag skrivit så mycket om våran källare och våran övervåning så ni kanske tror att jag slutat fixa på entréplanet? Det är fel. Jag fixar här också. Har faktiskt två mindre och ett gigantiskt. Nä. Ganska stort projekt på gång här. Först ut är ett väldigt litet projekt som jag tänkte skriva om. Om ni känner till vårat kök så är det väldigt smalt vid diskhon. 
Vi har bara en diskmaskin och ett utdragsskåp under vasken på den här sidan. Det är inte mycket yta direkt. Framförallt inte när man börjar fundera på källsortering. Inte för att vi precis börjar fundera på källsortering. Vi har bara tillhört kategorin som funderat på det och sen ignorerat det. 

Skam den som ger sig. Så till Es och As glädje så kan jag nu meddela att vi nu försöker källsortera. Fast det här med plats för att skärp som behöver sorteras är ju inte det lättaste. Fast vi har ju en outnyttjad yta under bänken framför elementet. 

Vi har haft leksaker här men dem har vi ju flyttat in till lekrummet. Jag gjorde ju ett jobb med att flytta ut dem från köket som ni fick läsa om här.  Så det här utrymmet är nog rätt perfekt för källsortering. 

Bild från IKEA
Vi hade Sortera från IKEA sen innan. Men bara tre stycken. Vi hade dem i förra lägenheten för lite skräphantering men här i huset kom de inte riktig till sin rätt utan har stått i vägen nere i källaren. Tanken var från början att kanske källsortera där nere men det är bara att inse att inte det skulle hända. 

Så nu fick de fick plats i köket. Vi fick investera i två till lådor för att verkligen kunna utnyttja utrymmet här under bänken. IKEA har bytt layout på sin källsortering sen vi köpte de första tre. Nu är de vita och inte genomskinligt vita längre. Jag måste säga att jag gillar de vita bättre men inte tillräckligt mycket för att köpa nya och ersätta de tre som vi redan hade.

Det är fyra lådor i den mindre storleken och en i den större storleken. Vi får mycket tidningar eftersom vi tillhör de få som fortfarande gillar tryckta tidningar och får GP på helgerna. Väldigt trevligt tycker vi även om det blir mycket att källsortera. Jag har tänkt att vi nog får göra något med papier mache någon gång med killarna. Får se vad det blir med den planen.

 För att snygga till och veta i vilken låda vi skall slänga vad så gjorde jag små lappar av lite scrapbook papper som jag hade i källaren. Jag tycker ram med text är trevligast så det fick det bli. Den större rutan är 5x10cm och den mindre är 3x7cm. Det är samma papper bara baksidan på det med texten. Så jobbar jag. Jag tog spraylim för att limma fast de två pappersbitarna i varandra. Men för att få fast dem i lådorna så använde jag dubbelhäftande tejp. Det är för att kunna byta ut om jag skulle behöva ändra på lapparna.

 Så nu är det lätt att hitta var man skall slänga vad. I våra fem lådor så har vi tidningar, förpackningar (av papper och kartong), plast, pantflaskor och glas. Om ni undrar vad vi gör med matrester, metall, batterier och glödlampor så är svaret att detta får plats under vasken. Men det är inget som jag vill visa på bild.

Så det var en liten uppdatering. Kort taget på när det är mörkt ute. Nä, jag har inte sån där fancy pants utrustning för att få fina foton i lampljus och jag har heller inte kunskaper för att få delar i fotot att förstärkas och allt annat jox som man kan hitta på för att förbättra bilder. Så det här är sanningen. Så här ser det ut. Vi källsorterar. Fokus, Pia, fokus. De vita tulpanerna är från kära kompis H som kom med sin familj och hälsade på. Tack till dig och till E med familj för en fantastiskt trevlig kväll!

2 kommentarer: