måndag 12 januari 2015

Tavlor igen

Så vi fixade i ordning trapphuset och övre hallen. Det var kul att få det färdigt och framförallt skönt att slippa den sista resten av gräslig bubbeltapet. Om vi någonsin flyttar igen så vägrar jag mer bubbeltapet. Vägrar. Aldrig mer bubbeltapet.

Så trappan blev beige och fin som övre hallen. Fast jag måste säga att jag saknade våra tavlor som jag satte upp här.

Före
Jag satte ju upp tavlorna en sen kväll mest på måfå. Bara för att slippa stirra på de fula bubbeltapeterna.

Före
Jag hade ingen plan när jag satte upp dem. Jag blandade alla ramar och satte bara upp alla ramar jag hade.

Före
Resultatet blev ok och jag var helt nöjd med att ha något roligare att titta på än de fula väggarna. Men nu med fina väggar så tänkte jag ordna lite mer strukturerad tavelupphängning. Det är inte allas smak men det struntar jag i. Jag gillar ordning helt enkelt. Så jag hade en idé.


Jag hade några olika typer av ramar. Jag hade fyra var av de här två sorterna så de fick plats längst ner mot ytterdörren till och sen tänkte jag använda de andra som jag hade åtta ramar av. Två och två ovanför varandra. Fast jag insåg att åtta ramar inte skulle räcka. Men jag tänkte att även om de är inköpta på Gekås så är de ju väldigt lika Ribba från IKEA så inget problem tänkte jag och åkte till IKEA för att investera i sex stycken till som skull behövas. Ribba blev inköpt. Då började problemen....

Ribba (IKEA) vänster, Ullared ram till höger
För även om de är lika och hyfsat lika stora så är det inte samma ram.  Den nyinköpta till vänster i bilden ovan och den från Ullared som jag hade sen innan till höger. Först storleken. IKEA är en aning större fast lika bred. Passepartouten var också olika och utrymmet för bilden är mindre på Ribba.

IKEA vänster, Ullared höger
Baksidorna skiljer sig åt också. Det är färre klamrar men det är betydligt lättare att få bild och glas på plats i IKEAs ram jämfört med den från Gekås.

Tjockleken är det mest irriterande. IKEAs Ribba är mycket tjockare och otympligare. Jag tror att det beror på att Ribba är gjort av någon typ av koposit material med plast över medan den från Gekås är av trä.

Och i kategorin EXTRA sugit så hamnar den här fjolligt lilla och totalt obrukbara lilla hängaren på IKEAs ram. För vem i hela världen sätter upp tavlor med skruvar eller spikar som sticker ut 2 cm ut från väggen? Inte jag i alla fall. Dessutom går de inte att vika ner den här hållaren med mindre än att köra in en kniv under och bända. Sitter som berget.

Så i kategorin Gekås ram och IKEA Ribba måste jag säga att Gekås ramen vinner. Alla kategorierna. Jag är lite sur på mig själv som inte köpte fler ramar när jag var på Gekås i höstas. Fast det är så lätt att vara efterklok. Så det var bara att bita i den sura IKEA ramen och fixa problemen.

Först passepartouten för fotot. Kanske funkar för några men jag ville se mer foto och mindre ram, framförallt för att matcha mina andra ramar, så jag använde min pålitliga mattkniv och skar ut ett större hål. Fick inte den fina lutningen på passepartouten men på lite håll så känns det rätt ok.

 Andra problemet dra har som jag väldigt med den fjolligt lilla tavelhänget så löste jag det med en bit ståltråd som jag virade runt. Det är verkligen inte lätt att få upp de här ramarna om andra har som jag väldigt små tavelkrokar. Rekommenderar en bit tråd som ni fäster runt öglan och håller ut öglan och sen sänker den över tavelkroken. När den sitter så drar ni ut tråden. Alltså detta tipset finns på typ hundra andra bloggar så kolla upp det om jag är luddig. Jag är trött.

Efter
Upp kom i alla fall ramarna efter mycket om och men och så här blev resultatet. Jag blandade de gamla och nya ramarna för att det skulle se fånigt ut om de nya hängde för sig. Och eftersom jag hade jämt antal av båda sorterna så kunde jag inte blanda jämt ojämt som annars nog hade blivit snyggast.

Jag har planer på att byta ut några av de gamla korten mot nya fina kort men för nu behöll jag alla de gamla fotona och satte bara upp nya foton i de nya ramarna. Det syns inte jättetydligt vilka som är nya och vilka som är gamla ramar fast på nära håll så ser man att de nya sticker ut längre från väggen.

Efter
En sak som förvånade mig något var att ramarna är satta med samma avstånd från taket men längre upp så hamnade ramarna närmre och närmare räcket. Antar att räcket sitter ojämt? Alltså att det upptill sitter högre upp än vad det gör längre ner i trappan. Eller så är det snett. Jag har inte kontrollmätt eller nåt. Bara konstaterat faktum. Tänka sig vad man lär sig om sitt hus.

Efter
En sista stilbild med alla ramarna uppe. Jag har tre underbara foton som jag skulle vilja få upp någonstans också. Jag får se om jag kan ordna det. Och om någon undrar över priset så kostar Ribba 49 kr men jag kommer inte ihåg vad ramarna från Gekås kostade. Det är ramar som jag haft i många år. Jag försökte kolla på Gekås hemsida men det gick inte att se priset. Så Tavelvägg = Klart! IKEA Ribba = Lär inte köpa fler av dem. Nästa gång jag åker till Gekås skall jag kolla på ramar där istället.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar