tisdag 17 februari 2015

IKEA Hejne - Bild vs Sanning

Vi håller på med en vinkällare och vi har tänkt att använda Hejne hyllsystem från IKEA.

3 Sektioner Hejne, IKEA 
Jag tittade på den här bilden från IKEAs hemsida. 661 kr för en 3 sektioner hylla för våran vinkällare. Toppen! Tänkte jag. På bilden så visas 18 stycken hyllplan. Jag i min enfald trodde kanske att det var så många hyllplan som ingick. Fast så tänkte jag igen. Kanske det inte är så? Det känns som väldigt mycket för 661 kronor. Så jag försökte hitta hur många hyllplan som faktiskt ingick i 3 sektionslösningen. Det står inte skrivet någonstans på sidan. Här borde IKEA hänga med huvudet. Det är väl en ganska självklar information att dela med sig av, eller? Samma som längd och bredd och höjd. Mängd. Kan väl inte vara för svårt att lägga till som information eller?

Jag chattade med IKEA för att få fram informationen och det är 9 hyllplan som ingår i 3 sektions lösningen. Ganska stor skillnad mot de 18 som syns på bilden. Så rimligen borde priset vara 1066 kr för den lösningen som syns på bilden och 18 hyllplan borde ingå. Jag blev faktiskt lite sur och undrade om detta är en strategi som IKEA har? Kan det vara så att de övriga i Hejne serien hade samma falska bild av verkligheten? Och ja. Det är så. En sektions Hejne visas med fyra hyllplan men bara två ingår i paketet och för två sektioner så visas 10 hyllplan men bara fem ingår.

Jättefult IKEA! Jättefult. Snacka om falsk marknadsföring. Skäms på er! Jag kollade om det var lika fult gjort för Ivar men där stämde bilden med vad som faktiskt ingick. Jag gillar IKEA. Det finns många prisvärda alternativ och vi handlar där jättemycket. Har man som vi ett IKEA varuhus fem minuters bilväg hemifrån och har två pojkar som älskar IKEA så är man där rätt ofta och handlar en del där. Så jag hoppas att de ändrar priset, uppdaterar hemsidan med rätt information eller visar bilder som motsvarar produkten. Det här känns bara falskt och lumpet.

2 kommentarer:

  1. Nu är det här jättegammalt och vet inte om du märkte det när du köpte, men visst ingick 18 hyllplan som det stod eller har dom ändrat nu? Det ligger ju två hyllplan i varje förpackning, så du får 9 förpackningar men 18 hyllplan.
    Ellerhur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej! Oj. Det här var länge sen. :-) Priset för tre sektioner säger 661kr och så visades bilden som jag hade med i mitt inlägg. Då trodde i alla fall jag att allt om fanns med i bilden ingick i tre sektioner för det priset som angavs. Men det var inte fallet utan i tre sektioner för 661 så ingick bara nio hyllor. Vilket jag tycker är falsk marknadsförning. Priset på tre sektioner är ju ändrat nu så det kan ju hända att de ändrat för att bättre motsvara bilden. Jag vet faktiskt inte. Om jag var du så hade jag kollat med IKEA direkt för att försäkra mig om vad som ingår i priset eftersom de inte skriver ut det tydligt. Lycka till med dina hyllor!

      Radera