tisdag 10 februari 2015

Vad skall vi göra nu?

Det är så där ibland. Det finns mycket saker att ta tag i och inget blir påbörjat eller gjort. Så då brukar jag göra en lista.

* Fixa färdigt bänken i snickarboden. Den behöver sågas av och tätas i bakkant.
*  Måla trapphuset ner till källaren. Gult är fint om man målar gult. Gulnat vitt är inte läckert.
* Fixa färdigt garderoben i hallen så jag kan lyfta in printern
* Fixa i ordning lek och gästrummet till vårat blivande sovrum
* Hitta förvaringslösning för leksaker på entréplanet
* Få ordning på säng/soffhörnet i hobbyrummet i källaren
* Göra iordning tvättstugan
* Gräva ur och lägga grus i rododendronrabatterna på framsidan
* Fixa stenlagd uteplats nedanför trappan
* Måla klart lister i hall och vardagsrum
* Göra iordning vin och matkällaren

Jag gillar att lista ner vad som behöver göras. Sen funderar jag på vad som hindrar progress.

* Fixa färdigt bänken i snickarboden. Den behöver sågas av och tätas i bakkant.
Behöver använda cirkelsåg. Det är min nemesis i verktygslådan. Jag behöver Ts hjälp.

* Måla trapphuset ner till källaren. Gult är fint om man målar gult. Gulnat vitt är inte läckert.
Målartvätta är så skittråkigt.

* Fixa färdigt garderoben i hallen så jag kan lyfta in printern
Jag behöver köpa sladd och borra hålet genom väggen.

* Fixa i ordning lek och gästrummet till vårat blivande sovrum
Få plan på plats och införskaffa saker. Kostnadsfråga och problemet med var vi skall ha leksaker kvarstår.

* Hitta förvaringslösning för leksaker på entréplanet
Att faktiskt hitta något bra ställe för leksakerna.

* Få ordning på säng/soffhörnet i hobbyrummet i källaren
Pengar. Kostar att införskaffa sängar och piff.

* Göra i ordning tvättstugan
Hur blir det med golvbrunnen om vi tar bort plastmattan? Limmet under plastmattan. Hur får man bort det? Hur skall vi få bort klacken under tvättmaskinen? Går det att måla på lim? Så mycket oklarheter och detta kan börja kosta om vi inte tänker efter före.

* Gräva ur och lägga grus i rododendronrabatterna på framsidan
Det behöver bli vår/sommar. Kostnad för grus. Transport av grus.

* Fixa stenlagd uteplats nedanför trappan
Det behöver bli vår/sommar. Tungt att gräva. Vad skall vi göra av jorden. Skaffa sätt-sand och padda. Låna padda? Få på plats stenar. Bärhjälp? Behöver planeras mer noggrant.

* Måla klart lister i hall och vardagsrum
Finns ingen ursäkt mer än att det är skittråkigt så jag blundar.

* Göra i ordning vin och matkällaren
Kostar lite i hyllsystem.

För då är det lättare att börja se var någonstans man kan börja att faktiskt göra. Är det något som är lätt? Går fort? Kostar lite? Så kan jag få det ur världen först. När det inte är något som är kritiskt eller tidsbundet. För det kan kasta om prioritering.

Så om jag kollar på min lista.

Billigt?
* Fixa färdigt bänken i snickarboden
* Måla trapphuset ner till källaren
* Fixa färdigt garderoben i hallen
* Hitta förvaringslösning för leksaker på entréplanet
* Måla klart lister i hall och vardagsrum

Går fort?
* Fixa färdigt bänken i snickarboden
* Fixa färdigt garderoben i hallen
* Måla klart lister i hall och vardagsrum

Kul att göra?
* Måla trapphuset ner till källaren.
* Fixa i ordning lek och gästrummet till vårat blivande sovrum
* Få ordning på säng/soffhörnet i hobbyrummet i källaren
* Göra i ordning vin och matkällaren

Förenklar vardagen?
* Hitta förvaringslösning för leksaker på entréplanet
* Göra i ordning tvättstugan
* Måla klart lister i hall och vardagsrum

Så efter att ha gjort de här två övningarna så känner jag att en plan börjar ta form med en prioritering. Efter en rimlig tidsaxel.

Den här månaden:
* Fixa färdigt bänken i snickarboden
* Fixa färdigt garderoben i hallen
* Måla klart lister i hall och vardagsrum

Inom två månader:
* Måla trapphuset ner till källaren
* Göra i ordning vin och matkällaren

Innan sommaren är slut 2015:
* Fixa stenlagd uteplats nedanför trappan
* Gräva ur och lägga grus i rododendronrabatterna på framsidan

Påbörjas till hösten 2015:
* Få ordning på säng/soffhörnet i hobbyrummet i källaren
* Hitta förvaringslösning för leksaker på entréplanet
* Fixa i ordning lek och gästrummet till vårat blivande sovrum

Vinter 2015-2016
* Göra i ordning tvättstugan

Så där. Det var väl inte så svårt att reda upp vad jag behöver göra. Nu är det bara att göra. Inte imorgon. Då är det tjejkväll. Fast på torsdag har jag tid. Om jag preppar och förbereder så kan jag nog övertala T till att såga till bänken så jag kan få färdigt det innan helgen. Och när jag ändå är inne i stan imorgon så skall jag se till att köpa sladden till garderoben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar