söndag 15 februari 2015

Vinkällare - planen och början

Varför göra tråkiga saker som att fixa till bänken i snickarboden eller fixa el till en garderob när man kan göra roliga saker som att börja röja och fixa i våran blivande vin och matkällare? Finns ingen anledning alls. Jag har hör att man skall påbörja många projekt samtidigt och inte avsluta något för det blir så mycket bättre då. Mer trivsamt att bo i halvfärdiga projekt och det ser framförallt superkul ut.

Nä. Jag tycker att man skall avsluta sina projekt. Har faktiskt tänkt att avsluta garderoben den här veckan och skall få T att såga av bänken i snickarboden också. Men inget av det här hindrade mig från att dra igång ett stort projekt. Eller det är inte superstort. Det är rätt överkomligt och lätthanterligt.

Så låt mig börja från början.
Det är inget stort rum det här. Det är svårt att fota det så att det syns i hela sin härlighet. Fast jag skall försöka förklara. Fotot ovan har jag tagit från dörröppningen. Till vänster finns den här fina hemmasnickrade hylla. Hyllplanen har sett bättre dagar och de täcker inte ens hela vägen ut till stolparna. Väggar och stommen till hyllan har blivit målade efter det att hyllan byggdes så hyllplanen är halvt målade på undersidan. Längst in så finns den fina potatislådan.


Tre fack separerade med gamla köksluckor. Framkant från vad jag bara kan gissa är en gammal dörr och träplank i botten på lådan. Fullt med jord. Väggen är inte målad hela vägen ner. Färg har runnit ner dock. Ser jätteläckert ut. Väggarna är riktigt skitiga också. Bruna fläckar från jord och potatis. Varför kunde inte herr V som ägde huset innan odlat äpplen? Mycket renare och vi hade haft fullvuxna äppelträd och istället fick vi detta.

 Rakt in från dörren så är det ett tomt hörn. Det känns som att vi inte utnyttjar det här lilla utrymmet till dess fulla potential.

 Vi vill få till bra förvaring för vin, öl, sylt och kanske några vinteräpplen. Fast det här utrymmet ger oss inte det vi är ute efter. Det här behöver fixas. Jag hade väl inte tänkt att börja med detta med en gång men som jag inledde med varför avsluta saker när man kan påbörja nytt.

Bild hämtad från IKEA
Så till planen. Tanken är att vi skall ha nya hyllor. Längst med långväggen mitt emot dörren och längst med inre väggen. Vi tänkte använda Hejne från IKEA. För de är billiga. Och de passar faktiskt rätt perfekt. Den här sektionen ovan får plats längst långväggen och längst in får två sektioner plats och då har vi täckt in hela de två väggarna. Fast det som Hejne inte har är charm, snygghet och mörk färg. Så det kommer behöva förbättras. Det finns en plan för det med.

Så två av väggarna kommer vara täckta med hyllor. Kvar är väggen direkt in till vänster. Här ville T ha två mindre, att sitta på, och en större, som bord, vintunna. Fast efter letande på siter, på blocket och på tradera så är det bara att inse att denna typ av möbler är så ute så att ingen ens vill kännas vid att sälja dem. Och köpa nya kostar skjortan för då är de gjorda för att faktiskt fungera som vintunnor så jag meddelade T att jag kollar på alternativ och om han hittar något själv som han vill ha så är det helt ok.

Så jag funderade på något billigt. För det är bara att inse att det kommer vara rekvisita. Det är knappast så att vi kommer tillbringa massa tid med att sitta i den här kalla lilla kyffet. Fast det skall se lite kul ut och vara vin inspirerat och så vill jag gärna ha en kandelaber. Ju större desto bättre. Så är det. Det är något jag gillar. Så jag har en plan. Återkommer om den när jag sätter planen i verket.

Fast innan vi kan börja dekorera och köpa hyllor så var det dags att riva. Så fram med kofot och hammare och sen gå lös på den fula hyllan.

 Så efter någon timme så hade jag fått ner hyllan.
 Och efter ytterligare en stund så hade jag fått bort potatislådan. Bara på dessa små rivningsprojekt så hade ansträngningen för att få ordning på det här rummet ökat markant. Under potatislådan så saknas det golv. För varför gjuta ett helt golv när man kan ha ett hål? Så det här får vi ta och gjuta igen. Fast vi har vanan inne så jag hoppas att det här går bra.

 Det andra problemet är att hyllan satt i det här rummet innan väggen blev spacklad. Så bakom hyllan så är det bart tegel. Det får vi lappa och laga. Ja golvet vart gjutet efter det att hyllan sattes på plats också så det är ett hål ner i golvet efter hyllan också. En sån genomtänkt och smart lösning.

Stilbild på golvet. Ser det inte mysigt ut. Någonstans där man vill förvara fina viner i väntan på att bli urdruckna? Så ytterligare ett projekt påbörjat.
Planen är att nu gjuta golv, spackla igen hålen i väggarna, målartvätta skiten på väggarna, måla väggar och tak vitt, måla golv grått och sen börja med pyntet som jag redan skrivit om. Så mycket att göra och så lite tid. Fast det är kul med såna här projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar