söndag 22 februari 2015

Vinlåda

Så eftersom Ts idé om att ha vintunnor som bord och stolar inne i vinkällaren inte lär fungera eftersom ingen säljer sånt krafs så funderade jag på en egen idé.

Den här hyllan från våran matkällare har vi ju rivit. Fast titta på hyllplanen. Titta lite närmare. Så där härligt slitna som bara gamla saker blir. Det kan man betala för eller så utnyttjar man det man redan har. Så eftersom jag har tur och har färdigslitna brädor så kan jag återanvända dem. 

Så jag tänkte vinlåda. En sån där genuin sak i trä och inte de tråkiga kartongerna som man får nu för tiden. Så eftersom jag vill ha lådan lite ruffig och sliten så passade dessa plankor utmärkt. Eftersom jag inte hade några mått att ta hänsyn till för den här vinlådan skall vara bord snarare än något att förvara vin i så körde jag mer på känsla än något annat. Så långsidorna och botten sågade jag 65 cm långa och kortsidorna är 35 cm om någon skulle få för sig att göra en identisk låda.

Så jag började med att såga till allt. Sen sågade jag till några små brädbitar av virket som vi använde till ribborna till balkongen. Den som spar han har. Skulle ni vara intresserade av att veta vad vi gjorde med balkongen så kan ni läsa om det här. De brädbitarna gjorde jag något kortare än djupet på lådan.

Detta gjorde jag så att jag i nederkant kunde fästa en bräda som då hamnade i lådan och som hade stöd mot brädbitarna på sidan. Så att de bildade ett U på insidan. Åh. Just det. Jag limmade allt och använde tvinnar för att hålla ihop det hela. Kortsidan satte jag fast med fyra skruvar som jag förborrade innan jag fäste.

Så det här blev resultatet. Jag la ner botten på nedre delen av Uet och limmade fast dem. För mig gör det inget att det inte blev helt rakt eller perfekt för det här var utseendet som jag var ute efter. Slitet och gammalt. Men det är något som saknas för att göra det här till en vinlåda. En etikett. Fast så tänkte jag. Vin. Varför nöja mig med en vinlåda när jag kan göra en champagnelåda? Så jag beslutade mig för champagne istället och en favorit är Launois. Så jag letade på nätet efter bilder och sen letade jag typsnitt tills jag hittade liknande och sen skrev jag ut det på min fina printer.

Och så här blev det utskrivet på papper. Nä. Det är ingen exakt kopia av hur trycket ser ut men det spelar ingen roll. Det är snyggt nog för mig.  Så jag använde en stilettkniv till att skära ut bokstäverna. Skulle jag använda det här trycket många gånger så hade jag tagit det på plast och inte papper men nu skulle jag bara använda det för en låda och där jag ville ha lite utrunnet intryck. Inget för perfekt så det här funkar bra.

Sen la jag trycket på plats där jag ville ha den. Tejpade fast hörnen och och tog fram en svamp, en tallrik och svart hobbyfärg.

Jag hällde ut lite av den svarta färgen på tallriken och så använde jag svampen till att dutta på färgen. Som sagt jag var inte ute efter ett perfekt resultat. Då finns det bättre metoder.

Så här blev resultatet på långsidan av lådan. Jag beslutade mig för att även göra ett tryck på ena kortsidan. Pappersstencilen fungerade bra för dessa två tryck. Fast fler än två skall man nog inte försöka sig på.

Så här på högkant skall den stå som ett litet bord inne i vinkällaren. Jag måste säga att jag är supernöjd.

Så trycket på ovansidan. Naturligtvis så kommer trycket vara in åt väggen eftersom jag vill ha öppningen utåt och det är ju en fejklåda så trycket måste ju vara rättvänt för en låda. I alla fall.

Trycket på ovansidan blev ännu mer utrunnet än det på sidan. Jag tror att jag skulle kunna fått ett bättre resultat om jag varit lite mer sparsam med målarfärgen.

Så en sista bild. Nästa gång ni får se den här lådan så står den nere i våran vinkällare. Och den kommer nog att få sällskap.

En annan idé som jag har håller på att förverkligas. Jag skall skriva om det också. Men inte nu. Nu skall det här virket torka. Det har varit ute i snöslask. Inget bra ställe för virke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar