fredag 27 mars 2015

Don't make anything....

... that isn't both necessary and useful. But if it is both necessary and useful. Don't hesitate to make it beautiful.
Jag gillar det. Det låter vackert och jag gillar att man skall ha användning för de saker man gör. Fast så finns det saker som bara behöver göras utan att de har något egentligt syfte mer än dekoration.

Som när jag funderade på botten till potatislådan som fanns nere i våran vinkällare innan vi gjorde om. Jag tittade på den här och kände att detta nog är gjort för att synas i vinkällaren. Fast till vad var den stora frågan. Jag har ju gjort tillräckligt med lådor. Jag funderade och sen slog det mig att detta nog är en spegelram och så fick jag ytterligare en snilleblixt. Det är nog inte bara en spegelram utan kan nog hålla vinöppnare och annat.

Så jag började såga lite och göra rent plankorna från jord. Och sen la jag ut det på marken och kände mig för. När jag kände mig nöjd med resultatet så limmade jag ihop alla brädorna.

För att få lite extra stabilitet så skruvade jag fast brädbitar på baksidan. Jag hade ju lite material kvar efter hyllorna i vinkällaren så jag sågade bara till dem och sen skruvade jag ihop dem. Spegeln limmade jag fast med något sånt där extra kletigt som fäster på det mesta. Det är det vita kletet som syns runt baksidan av spegeln. jag fäste en bit ståltråd med min trogna häftpistol och sen var den klar för att hängas upp.

Så här blev den på plats i vinkällaren. Den hänger ovanför vårat lilla bord av vinlåda och våra trädgårdsstolar som jag plockade in här. 

Ja vad var det som jag hängde bredvid spegeln? En gammal nyckel som jag köpte i en antikaffär i Borås när jag pluggade där, Bredvid hänger en ljussläckare som E fattade tycke för när vi var på Holmens marknad och sist men inte minst en vinöppnare som jag hittade i en låda.


Det är faktiskt tre olika krokar. Den första som nyckeln hänger på är en spik som gick sönder när jag försökte få ut den från brädan. Eftersom jag inte fick bort den så fick den bli en del av ramen istället. Bredvid hänger en vanlig öglekrok som jag hittade i snickarboden och längst bort är en krok som jag tog ner från förr förra lägenheten där den hängde på toaletten. Det är väl återbruk om något?

Så nu sitter den gamla botten av en potatislåda som ett smycke på väggen. För det är väl bara att inse att det inte finns så mycket varken Useful eller Necessary med den mer än dekorativt.

Jag tycker verkligen den pryder sin plats. Antar att det inte är allas smak men jag tycker verkligen att den gör sig här i vinkällaren. Och nu tror jag faktiskt att vinkällaren är helt färdig. Kanske. Har en liten fundering till som kanske kan bli något. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar