söndag 15 mars 2015

Göra klart

Ibland behöver man en spark i baken och ibland behöver man ryggskott. Japp. Jag har fått ryggskott. Pojkarna ville knö i samma säng som oss och jag fick ligga på en halv millimeter säng så jag sov inte så gott och jag får den krypande varianten av ryggskott så naturligtvis så började ryggen krångla på lördag morgon. Jag som hade planerat hundraen saker att göra under helgen! Ryggskott var inte i planen. Alls.

Fast det gör att man måste ta det lugnt. Låta bli att böja på sig och fråga om hjälp. Det är pestigt värre. Finns definitivt roligare saker som man kan råka ut för. Så jag såg till att avsluta projekt som blivit liggande. Jag har haft en del såna som inte är så jättekul. Jag skrev om dem här.
Fast för er som inte orkar kolla länken så var det följande som låg på listan närmast i tid.

Den här månaden:
* Fixa färdigt bänken i snickarboden
* Fixa färdigt garderoben i hallen
* Måla klart lister i hall och vardagsrum

Inom två månader:
* Måla trapphuset ner till källaren
* Göra i ordning vin och matkällaren

Och jag kan säga att jag har klarat av 3 av 5 saker redan! Hurra vad duktig jag är. Det är min far som har lärt mig det. Om ingen annan klappar dig på axeln så får du göra det själv.
Så jag har redan skrivit om vinkällaren som är klar så vilka är de två andra sakerna som jag klarat av?Ja, inte är det att måla lister för det är bara att inse att det är pisstråkigt. Kan inte göra det om jag inte blir tvingad.

Så för att göra pinan kort för alla är lika spända som jag om att få läsa om en färdig snickarbod! Ja. T var en ängel och sågade till bänkskivorna åt mig. Jag satte dem på plats. Fäste och målade list och satte fast i bakkant. Mörkbetsade listen och fäste fog runt allt så att inget skall åka ner emellan och försvinna. Klart!

Redo för före-efter bild? Klart ni är! Så här såg det ut när oljetanken var bortplockad.
Före
Efter
 Och så här ser det ut nu. Hel bänkskiva. Eller två delar som bildar en hel bänkskiva. Så fint och ordning. Helt lysande utrymme för fix och pyssel.

 En lite närmare titt på bänkskivan. Det är en skarv på mitten. Om jag någonsin gör en sån här sak igen så skall jag se till att de sågade kanterna hamnar utåt så att de smidigt kan gömmas under fog. Nu hamnade de i mitten. Och när jag tänkte den tanken så hade jag redan satt fast bakkanten och skruvat fast den så det fick vara. Det är ju inte så att inte hela ytan är full i lim och annat redan. Så nu är snickarboden officiellt klar! Hurra!

Så det andra projektet som är klart? Glad att du frågar. Det är garderoben i hallen jag skrev om planen för detta utrymme här. Jag hade tänkt att göra ett helt inlägg om hela processen men det är bara att inse att jag inte kommer gå in på alla detaljer ändå och det är en garderob. Hur spännande kan det vara?
 Faktiskt så tycker jag att det är rätt spännande att utnyttja utrymmen för det man behöver dem till. Så vi röjde ur garderoben.

 Sen tog vi överblivna golvbrädor från övervåningen när vi gjorde ordning sovrummen där. Det blev ett halvt paket kvar som nu kommit väl till pass. Vi har använt dem innan när vi gjorde ordning städskåpet som jag skrev om här. Eftersom lösningen fungerade bra i ett städskåp så tänkte jag att samma lösning skulle fungera bra här.

Så ingen komplicerad lösning. Två parkettgolvbitar fast i varandra på lister som sitter fast i väggen och i bakkant. Hål utsågat för rören som syns till vänster i bild. I framkant fäste jag en smyglist som vi hade över. Jag fäste med några spik och lim och sen tejpade jag för att det skulle sitta ordentligt medan limmet torkade. Så nu hade jag mina två hyllor på plats. Sen skulle jag borra igenom väggen så jag kunde få in ström här så jag kunde ställa skrivaren på plats här inne. Sen hände livet och så började tiden gå.....

Skrivaren kom in i skåpet men det var ju inte riktigt så här jag ville att det skulle se ut. Det är inte bra. Inte bra alls. T var en ängel och borrade igenom väggen så hålet kom på plats fast kvar i påsen på översta hyllan låg sladden. Så ett ryck behövdes. Ny utröjning och sen iordningställande.
Redo för före-efter bilder? Klart ni är!

Före
Efter
Så mycket bättre ordning! Underst ligger våra träningsväskor och skötväskan. På mellanhyllan ligger tangentbord och mus för när vi jobbar hemma. Då får dessa åka fram på köksbordet. Bredvid tangentbordet ligger extra färgpatroner till skrivaren och papper och fotopapper för skrivaren. Överst står skrivaren och skärmen som vi haft nere i källaren ett bra tag. Fast vi båda vill gärna ha en större skärm när vi jobbar hemma så det är bra att ha den lätt tillgängligt.

När T tittade på hur fint som jag hade ordnat så insåg vi båda att vi inte kommer kunna hänga kläder är inne och att vi borde få till fler hyllor för pärmar och papper som nu finns inne i köket. Så även om det är klart nu så finns det en ny plan. Kan inte alla dessa planer ta slut? Nä. Det hade jag inte gillat. Målsättningen var att få in skrivaren med el och det är gjort. Planen är exekverad och jag är nöjd. Just nu i alla fall.

Så det är kanske dags för trapphuset ner till källaren? Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar