fredag 20 mars 2015

IKEA Lampa

Ser ni lampan i hörnet? Det är en IKEA lampa som jag haft i en halv evighet. Den är inte snygg. Jag har försökt piffa den. Så från början såg lampan ut som bilden nedan. Den har silvermetallic lampfot och hade en fyrkantig skärm.

Orgel från IKEA
Alltså jag kommer inte ihåg hur länge sen som jag köpte den här lampan. Jag kommer knappt ihåg att jag hade den här skärmen. Det är så länge som jag haft lampan.

Ekås från IKEA
Den här skärmen införskaffade jag någon gång och den här tillsammans med foten ovan har varit en lampa som vi har haft länge länge länge.
När vi flyttade till huset så försökte jag piffa till lampan och klädde om den med en tygbit som jag hade hemma. Och resultatet ser ni ovan. När lampan var tänd så såg den randig ut. Det var ett totalt fjasko. Och så fick det vara.

 Tills jag var på IKEAs fyndavdelning och hittade denna vita runda skärm för 19 kronor! Jajamänsan, du skall hem till oss tänkte jag och köpte den bums. Nä. Det är inte den bästa bilden jag har på skärmen men spana in den lilla söte nakenskrutten på bordet. Varför han är naken förtäljer inte bilden men båda våra pojkar har någon typ av aversion mot kläder hemma.
Så där inne i hörnet bodde lampan länge och väl tills jag möblerade om. Varför jag möblerade om? Alla slogs om fåtöljen och jag fick aldrig sitta närmast TVn. Så enkelt var det. Dessutom skapade den nya lösningen mer golvutrymme och plats för två fotpallar. Helt klart vinst i min lilla bok om inredning.

 Så lampan hamnade här på väggen ut mot hallen. Fast när jag ställde den här så insåg jag att den supertrista silvriga lampbenet var en av anledningarna att jag gömt den i hörnet från första början. Så jag tog ner lampan i källaren och spraymålade den med guldfärg. Så mycket bättre.
Men lampskärmen hade jag börjat tröttna på. Den var ok. Men inte mycket mer.

 Så är jag köpte tyg ner till källaren för att hänga i hobbyrummet. Oups ett projekt som jag glömt skriva om. Så fick jag lite tyg över. Så då tänkte jag att det skulle vara perfekt för den här lampskärmen. Sagt och gjort. Jag klippte ut en bit och satte fast runt lampan med limpistol. Om ni gör en sån här omklädnad så se till att klippa tyget väldigt rakt innan ni fäster det på insidan. När lampan är tänd så syns mina ojämnheter och det är inte jätteläckert.

Så nu tycker jag att lampan pryder sin plats. Det är inte för alltid som den kommer få stå här. Vi skall ersätta våran soffa och fåtölj med en hörnsoffa. En stor, bekväm och plufsig i oxblodsröd skinnimitation. Ja. Det var ett försök till skämt. Nä. En väldigt liten nätt hörnsoffa som vi kollat ut på Mio. Men det får bli till hösten.

 Så det här är vårat vardagsrum idag när solen skiner in genom våra fönster. . Väldigt grönt. Kanske skall måla om väggarna randiga. Jag vet att alla bloggar redan gjort det men jag tror att det här utrymmet hade funkat bra randigt. Men det får vara för nu. Lampan är i alla fall snygg. Tycker jag i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar