tisdag 31 mars 2015

Påskpynt

Killarna har varit krassliga hela helgen så vi har haft en hel del tid inne att göra saker. En sak som jag tänkte kunde vara kul att göra var lite påskpynt. Jag påskpyntar inte så mycket alls. Vi har äggjakt på påskafton och gärna påskmat på påskafton men i övrigt så är jag inte så påsk:ig av mig. 

Fast lite fjädrar i några pinnar från trädgården funkar ju bra. Håller killarna sysselsatta en liten stund också så varför inte. 

Jag hittade mina små blommor också som svärmor G gjorde åt mig. Hon gjorde rosa blommor till mig som liknar körsbärsblommor. Jättekul vårpynt att ha bland lite kvistar. Jag tittade på hur hon hade gjort och gjorde några fler i lite andra färger som nu kom till nytta. J gillade verkligen att sätta upp blommorna.

Fast det räckte ju inte med det. Ville ju ha något annat i riset också. Något som jag kunde göra med killarna. Så måla ägg lät som en bra idé. Fast då måste man ha ägg som pojkarna kan måla och som är lätta nog att hänga upp och finnas att köpa i affären som vi handlade mat i. Så det hände ju inte. Men de hade flörtkulor. Så det fick det bli. Killarna fick gå loss med vattenfärger och jag försökte få dem att använda mer målarfärg och mindre vatten. E tyckte att bollarna skulle bada. Efter en stunds målande var i alla fall flörtkulorna målade och lagda för att torka.

För att kunna hänga upp flörtkulorna finns det säkert en massa olika sätt. Jag tog vad jag hade hemma. Häftstift, brodergarn och limpistol. Jag gjorde en ögla på broderitråden och knöt ihop och klippte av så jag hade en ögla. Den satte jag runt ett häftstift och satte en klick lim från limpistolen innan jag tryckte in häftstiftet i flörtkulan.

Är det världens snyggaste lösning? Nope. Fast den gör jobbet.

Killarna satt och väntade på att jag skulle limma färdigt så att de kunde få hänga upp påskbollarna i riset. J var lite innovativ och tänkte att man kunde sätta i fler häftstift i bollen som dekoration och jag måste säga att det blev väldigt lyckat.

Så det här blev resultatet. Ett påskris gjort av grenar från trädgården. Lite fjädrar i rosa och gult, lite små virkade blommor och målade "ägg" av flörtkulor. Två till tre  timmars rolig lek uppdelad i flera tillfällen för att få ordning på detta. Kul för killarna och kul för mig.

Här står riset på bänken i köket. Visst ser bänken fin ut? Skulle nästan kunna tro att jag har oljat in den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar