söndag 22 mars 2015

Trappan ner till källaren

För den observante läsaren så kommer ni kanske ihåg att det fanns två saker kvar på min att göra lista för den närmaste tiden. Kvar var att måla lister i vardagsrum och hall. Nä, det har inte hänt än men den andra saken kvar var att måla trapphuset ner till källaren.
Så den här gula färgen har mött oss varje gång vi gått ner till källaren för att tvätta, snickra, leka i hobbyrummet, hämta en flaska vin i våran nya fina vinkällnare eller bara gå ut genom groventrén. De pissgula väggarna har retat livet ur mig. T har tyckt att det är väl inget problem men det är det.

 Om man står i hörnet nere i trappan och tittar upp mot dörren (ps garderoben bortanför dörren är nu våran förvaring för skrivare och skärm) så ser listerna runt dörren vita ut. Men om jag hade varit smart så hade jag tagit ett foto från andra hållet där vi kan se vita lister och jämföra och dessa är inte vita. Så det borde ge er en uppfattning om färgen på väggarna.

Andra väggen och trappan upp till övervåningen. Väggen här har en lite rosa nyans. I verkligheten så är det mer gult än rött på väggen.

 Det här "hålet" som är mellan nedersta trappsteget och taket i källaren är inte så jättekul att titta på. Det kanske inte är något som stör andra men fr mig är det extremt fult. Jag vill inte ha det så. Måste finnas en plan för det.

 Så nere från tvättstugan ser såg det ut så här. Väggen till vänster är fin och vit och schablonmålad och jag gillar den verkligen men den pissgula väggen i trappan lämnar en hel del att önska. Så jag satte igång och måla. Samtidigt som jag målade så funderade jag på dekorationer för ärligt hur kul är det att sitta på kvällar och måla en trappa? Inte det roligaste här i världen.

Så jag funderade på dessa tavlor som har stått i vårat sovrum på golvet och tagit plats. Jag har haft dem länge. Jag köpte dem innan jag började på högskolan. Så det är LÄNGESEN. Ramarna var billigast möjliga från IKEA. Jag betsade dem gröna och sen hängde de med. Fast jag har vuxit bort från den här lite för romantiska smaken så gillar T dem så jag tänkte att som dekoration ner till källaren funkar de nog. Men de gröna ramarna var inte så kul.

Så eftersom jag har betsat en massa i vinkällaren så tänkte jag att jag kunde fortsätta lite med de här ramarna också. Efter ett lager så lös den gröna färgen igenom ändå.

Efter två lager så började det bli bra. Fast efter tre lager med bets så var det som jag ville ha dem. Sen var det bara att låta torka och sätta fast bilden igen.  Tråden på baksidan var fäst med öglor och spik. Det här var en av anledningarna till att jag skaffade en häftpistol så den användes nu för att fästa trådar på baksidan av ramarna.
Oh. Just det. Om ni spanar på bänken så ligger där två träbitar som hålls fast med tvinnar. Det är för att täcka för hålet längst ner i trappan.
Före
Så här såg det ju ut innan. Jag tänkte att en MDF bit kunde göra susen. Efter hallbänksbygget så hade jag lite 10mm MDF kvar och som av en händelse så var det lika hög som jag behövde ha det 14cm. Jag behövde bara såga av den på längden och sen var det bra. Fast eftersom ja ville få det att se ut som att det alltid hade suttit där så satte jag fast en till smal plankbit i nederkant på min MDF bit. Jag fäste två små träbitar på insidan på kortsidorna med skruvar. Dessa användes sen som stöd för skruvarna som jag fäste min nya MDF skiva.

Efter
Så med två skruvar, fogmassa och två lager med målarfärg så var hålet borta. Det blev bättre än jag tänkt mig och jag är väldigt nöjd.

Sen var det bara att hänga upp ramarna på de nu vita väggarna. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Det är ett trapphus som är vitt där det nu hänger två tavlor. Kanske inte så mycket att hurra för men för mig så är det väldigt väl värt en klapp på axeln. Hade jag gjort i ordning trappstegen också så hade jag nog förtjänat en medalj :-) Fast det kommer nog snart. Lyfte lite på en av mattorna som är fastsatta i trappan och det finns en "riktig" trätrappa under. Så när jag får lust att slipa i några timmar/dagar så kan jag sätta igång med det här.

Ok. Så nu är det dags för lite före efter bilder tycker jag. Nu har vi väntat länge nog!

Före 


Efter




Före

Efter


Före

Efter
Så ytterligare en sak på listan avbockat. Jag är nöjd. Nu skall jag bara se om jag har något roligare på listan än att måla lister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar