söndag 8 mars 2015

Vinkällare - klart


Så om vi går tillbaka till verkligen början. Det var här vi började. Potatislåda och en hylla som var fastmurad i vägg och golv. Under potatislådan upptäckte vi att det inte fanns något golv. Inte för att det gröna golvet var så värst sexigt eller jämt men det var ett golv. Så vi började processen här med våra planer. Sen tillbringade vi en massa tid med att fixa underarbetet och måla väggar och golv. Måla väggar och golv är öken och jag har skrivit om det en massa gånger redan så jag tänker inte gå igenom det igen.
 
Så här blev i alla fall golv och väggar med två lager färg. Så vill ni veta mer om målarprocessen och tycker att färg är det roligaste som finns så finns det nog roligare sidor fokuserade på det. Fast det jag ville nämna var lådorna som står på det nymålade golvet. Jag skrev om hur jag gjorde en vinlåda. Jag fick lite blodad tand och när vi rev våran snickarbod i stugan (japp, den är nu riven) och tänkte att jag kunde göra lådor för att förvara öl i. De skall ju också husera i våran vinkällare. Fast finns det något fulare än 33 cl ölburkar i en kartong? Nä tror inte det. Jo det finns ju naturligtvis en massa saker som är fulare men för saker som man förvarar i en vinkällare så tillhör öl en av de fulaste sakerna.
 
Så jag använde samma modell som för vinlådan men gjorde dessa något större och satte hjul på dem så att man kan rulla in dem under hyllorna. Jag vet inte riktigt hur jag lyckades men jag hade tänkt att göra dem 66 cm långa så att de lätt skulle kunna gå in under hyllorna men när jag skruvat ihop dem så insåg jag att de var 69cm långa. Ve Och Fasa! Hur hände det här??? Jag har ingen aning. Jag vet inte hur jag tänkt men som tur var så funkade lådorna under hyllorna. Fast det var med nöd och näppe. Så skall ni göra öllådor och vill ha plats med dem under Hejne hyllorna så är max längden på dem 69cm det är den absolut bredaste som kommer gå in. Gör dem inte så långa. Nöj er med 66-67 cm.
 
Hejne hyllor. Ja, de är verkligen inte så charmerande. Fast det som de inte har i charm kompenseras på pris. Jag tänkte att jag kunde bestsa dessa med mörkbrun bets som vi använde till golvet i sommarstugan. Jag hade kvar lite i den stora hinken som vi köpte till det. Så jag radade upp allt i källaren och satte igång.

Så det tog tid. Det var tråkigt. Det tog tid. Det var kalt och det var många hyllplan. Nämnde jag att det tog tid? Så två hela kvällar tillbringades i garaget. Jag målade hälften sittandes på trädgårdsstol som stod här inne.
 
Jag hade väl tänkt att använda två av stolarna i vinkällaren men när jag satt på dem så insåg jag att de var verkligen inte så snygga. Alltså väldigt fult slitna. Så om ni kollar upp till vänster så ser ni hur e såg ut innan de två i förgrunden fick en omgång bets. Helt klart bättre.

Så var det, det här med lampa. Jag hade ju en idé om en sort men när jag hittade den här på Claes Ohlsson så blev den en helt klar vinnare. Varmt gult ljus. Det går ju inte fota en lampa (eller jag kan inte i alla fall) men ljuset här inne blev supermysigt. Helt klart rätt val för det här utrymmet.
Så nu har jag babblat nog om delarna. Är ni redo att se resultatet?

Bakom den här dörren finns nu en ny vinkällare. By the way. Ja jag har gjort trycket med en schablon. Om ni inte har en ängels tålamod med att skrapa bort för mycket färg som droppar emellan så använd en annan metod. Skulle ni ändå prova så använd en skalpell för att ta bort färg som hamnat utanför. Det tar tid.

Före
Och för att ni skall slippa skrolla upp för att få en fräsch ny bild om hur det såg ut innan.

Efter
Här är nu resultatet. Hejne hylla från IKEA är inte så här höga. Jag har skarvat. Det fungerar. Men det lämnar spår. För en sån här lite ruffig miljö så fungerar det. Bläck på baksidan Och när man skruvar i väggen så se till att skruva fast båda delarna.

Stolarna står till vänster precis innanför dörren. Vinlådan gör sig perfekt emellan dem. Ljusstaken är en fin som jag fått i present av min kära svärmor. Det känns som att den har hittat hem här.

Jag hittade en korg på Holmens marknad som kommer dölja lite lökar och annat nu tills det är dags att plantera och till hösten får den väl innehålla annat. En korg kändes ändå bra här nere. Öllådan gör sitt jobb. Den här storleken få plats med fyra lock med öl om man tar ut dem ur kartongen.

Så ytterligare en bild. Lita annan vinkel. Det är inte lätt att ta kort i det här lilla utrymmet.

Och ett till från andra hållet. Dörren är till höger precis bortanför stolen. Så det är verkligen inget jätteutrymme men vi kommer kunna fylla det med mycket vin hoppas jag.

Så i sommar den där dagen då det är för varmt att sitta ute (precis som det någonsin händer) så har vi det här svala krypinet. Där vi kan hämta ett kalt glas vitt. För att sitta här inne så måste det vara några riktigt bra hemligheter som skall avverkas. Någon som har nåt att dela med sig av? Jag har vin....

5 kommentarer:

  1. Wahoo vad fint och det ser verkligen stort ut

    SvaraRadera
  2. Stackar dig med ryggont. Värme gör gott. Att du orkar fixa ända är starkt

    SvaraRadera
  3. pernilla winehem2 september 2015 21:20

    Vi blev inspirerade och efter min 40-års present så har matkällaren fått en uppfräschning och är numera vinkällare. (Dock utan sittplatser.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg bilden som ni skickade till T! Kul att kunna inspirera! Ser det gärna live snart :-) Kram

      Radera