onsdag 15 april 2015

Bara att inse

Alltså. Vi kommer nog inte göra så mycket inomhus nu på ett tag. Jag vet inte om det bara är jag men jag vill bara vara utomhus och fixa. Allt inomhus känns som det kan vänta till hösten.
Jag har några projekt som ligger på lut och som vi skall ta tag i när hösten närmar sig. Såsom att pojkarna skall få varsitt rum på ovanvåningen och vi skall flytta ner i gäst/lekrummet. Vardagsrummet skall få en ny soffa och hobbyrummet nere i källaren skall bli gästrum. Många kul saker att se fram emot men just nu vill jag bara börja fixa trädgården! Så när det är helg så får man ju sätta igång. Jag skrev ju sist om våra planer så jag tänkte bara skriva vad vi börjat ta tag i.

Just nu blommar de här små blåa blommorna. Vi har mängder av dem. Mest i rabatterna men också i gräsmattan eller blivande gräsmatta.
Fast det var inte de blåa blommorna som jag ville fokusera på nu utan på muren. Det är en usel bild. Jag är inte precis en mästerbloggare. En mästerbloggare hade varit smart nog att ta ett bättre före-bild på det som man skall fixa. Fast som sagt. Det är inte jag. Fast om ni ursäktar mina dåliga foton och istället läser så skall jag tala om att den här muren innehöll ogräs, gräs och mossa. Vi lät den frodas fritt förra sommaren för att se om det fanns något av värde att behålla i den men det fanns inget som vi ville behålla.

Så när pojkarna, T och jag åkte till Plantagen i Kungsbacka så investerade vi i lite nya stenpartiväxter. Sen gick jag lös med en planteringsspade och bände upp all dynga som växte i den lilla "rabatten" uppe på muren och slängde bort allt ogräs och plockade bort alla rötter som jag fick upp. Luckrade upp jorden och planterade lite nya växter.


Så här är det. Det här är ingen trädgårdsblogg och jag kan inget om trädgård. Mitt urvalskriterier för de här blommorna var. Stenparti och perenn. Eller ettåriga som gillar att bo i kruka. Och sen valde jag vita blommor och några lila blommor och några gröna växter samt murgröna. Vi har tänkt att det skall växa murgröna i hela muren så växterna är för nu och så länge som det tar för murgrönan att ta sig.


Jag måste säga att skillnaden är enorm! Jag är så glad att jag la tre timmar på att fixa detta. Det ser så mycket bättre ut och sen när murgrönan växer till sig så kommer det här bli riktigt fint tror jag. Om ni undrar vad det är för växter som vi satte så vet jag att vi köpte brudslöja och murgröna och ...  hummm.... andra växter. Ok. Jag letar väl upp kvittot då.
Vi köpte:
Alpine17 och Alpine mix
Dianthus-hybrid 12
Gypsofelia Festiva
Hedra Helix
Osterospermum
Viola stor och liten
Alla de här blommorna hamnade inte i muren. Jag fixade till ett till ställe när vi ändå höll på.

Balja 2014
Kommer ni ihåg hur våran fina balja vid dörren såg ut förra året? Hint. Det är bilden ovan. Den höga blomman fick jag från syrran i födelsedagspresent. Den höll sig underbart fint hela sommaren och jag måste säga att jag var väldigt glad i min balja.

 Så här på våren såg baljan ut så här. Inte lika snyggt. Baljan har stått här bredvid dörren hela vintern och sett rätt ledsen ut. Så när vi ändå köpte växter till muren så investerade vi i lite nya blommor till baljan också.

Balja 2015
 Så det här ser den ut nu. Med vita blommor och gröna blad. Friskt och vårigt. Jag hoppas på att växterna tar sig ordentligt och att det här blir en frodig balja även i år.


 Så nu ser det lite mer välkomnande ut när man närmar sig vårat hus. Vi har lite fler saker som vi skall jobba på så vi får väl se hur mycket vi hinner med. Men det här är i alla fall läget nu. Ingen mer frost nu. Så tre timmars jobb och 900 kronor fattigare så hade vi en fin mur-rabatt och en fin balja. Nu är det bara resten kvar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar