lördag 11 april 2015

Trädgårdsdrömmar

Trädgård före
För nästan ett år sen så skrev jag en lista på vad vi ville göra i trädgården. Vi gjorde en hel del under sommaren och hösten och nu tänkte jag gå igenom listan och se vad status är inför den stundande våren. 

1. Grind och brevlåda
Skrapa, rostskydda och måla grind
    - Ny stolpe till brevlådan
    - Uppdatera brevlådan med efternamn och husnummer
    - Snygga till framför grinden
Så den enda uppdateringen här är att vi har rostskydda och målat grinden. Jag hade faktiskt glömt av att vi skulle fixa brevlådan. Vad kul! Funderar när jag kan ta tag i det. Hmm....

2. Häckar och staket
-  Klippa häckarna
   - Ta ner extra stålvajrar och snygga till staketen där det behövs
   - Snygga till murarna
Tja det är väl dags att klippa häckar igen men de extra stålvajrarna har underbare T tagit ner. Murarna skall nog få en omgång kärlek i sommar. Jag funderar på att hitta blommor som gillar stenpartier och ösa ner en massa i ena muren. Det kan nog se lite roligt ut. Något som återkommer år efter år. Vill inte göra om jobbet igen. Funderar.

3. Buskar och växter
  - Klipp nder döda delar av blandade buskar och rosor
   - Ta bort rosor från gräsmatta (Ok det finns en kvar men så noga är det inte...)
   - Försök rensa i rabatterna vid murarna. Påbörjat
   - Flytta rosor och andra växter till rabatterna vid murarna Påbörjat
   - Stamma upp buskar och mindre träd så de ser kloka ut
   - Klipp ner övervuxna buskar och starta om dem
   - Ta bort/ flytta rhododendronbuskarna från framsidan
   - Går det så plantera om rhododendronbuskarna på baksidan vid garage
   - Ta bort rosensnår och fyll upp gropen?
Hmmm. Här har vi bestämt att lämna kvar rhododendronbuskarna där de är. Jag har valt att leva med dem. Det skall väl inte se ut så här för evig tid men vi hoppas att vi skall fylla igen rabatterna vid sidan av dörren med singel och bara lämna uppstammade rhododendron som lite grönt i dem. Kanske inte helt i min stil men det känns lite japanskt över hela den idén så jag vill gärna prova. Om det ser för djävligt ut så får vi väl tänka om.
Ta bort rosensnår? Hmmm undrar vilket snår jag funderade på då. Antar att det nog var det som fanns i gropen. Det är i alla fall borta nu. Och gropen skall fyllas igen nu snart. Har en väldigt bra plan för det.

4. Stenläggningar
 - Ta bort gångarna vid murarna. Delvis. En gång är borta.
   - Anlägg ny gång till bilen och garagenedfarten. Behöver bygga en ny trappa.
   - Anlägg fin grus/sten anläggning vid sidan om trappan.
   - Ta bort muren på baksidan av huset. Flytta undan stenen till hörnet och till framsidan för dekoration
   - Ta bort fyrkantiga muren/upphöjningen/planteringsbädden vid gropen.
   - Anlägga uteplats
Ja, här har inte mycket ändrats mer än att vi tagit bort den andra gången längst den andra muren också. Det känns bra. En del kvar som vi hoppas kunna ta tag i nu till sommaren. Stenläggning kommer ju vara vårat huvudfokus.

Jag ser fram emot att få ordning på det här hörnet av trädgården. Ta bort tujan och hålet ifyllt och den där fruktansvärda stenupphöjningen ett minne blott. Tänk. I slutet av sommaren så är det nog sant. Jag skall hänvisa tillbaka hit och se om jag lyckas.

5. Gräsmatta
- Så gräsmatta på gräsplätten där de haft köksträdgård
   - Så igen där rosenbuskarna funnits
   - Ta bort maskrosor. Pågående arbete
   - Ta bort växtlighet från gräsmattan och flytta till rabatterna
De två sista punkterna tror jag att vi får jobba på i några år. Känns inte som någon brådska att de ligger en massa lökar i gräsmattan. Att det är gångar och växter i vägen för gräsmatta kommer det vara ett tag till. Vi får väl se om vi kan rensa lite i

6. Träd
    - Tujor och enar - Ta bort!
    - Fundera på hur vi skall göra med tallarna
    - Ta reda på vad övriga träd är
    - Plantera fruktträd. Skydda från rådjur. 

Ja. Vi har köpt fruktträd. Två stycken. Ett äppelträd som står på framsidan och ett körsbärsträd som står på baksidan. Båda träden skyddade jag med hönsnät nu över vintern. Jag ville bara få ner träden eftersom det kommer att ta några år innan vi kommer få någon frukt. Så jag har inga bra bilder på dem. Inte mycket att se heller. Men snart så. Pappsen var generös och vi fick en finfin motorsåg av honom i helgen. Så T skall gå loss på alla mindre träd i helgen. Hurra! Kvar kommer bara den gigantiska tujan och enarna vara om allt går som det skall. Håll tummarna för oss...

Så bara för att visa att det faktiskt har hänt lite på framsidan sen vi flyttade in så tänkte jag visa en före och efter bild. Det är inte helt rättvisande men jag tycker det säger en del ändå.
Trädgård före
Trädgård nu





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar