tisdag 21 april 2015

Trappan ner till källaren - igen

Så när jag fixade till väggarna i trappan ner till källaren så visade jag den här fina före bilden.
Före
Sen fotade jag aldrig efter från den här vinkeln. För jag kände att det blev inte helt lysande. Färgen i trappan är lite varmare vit än den som vi har i källaren. Jag har ju pratat mig till leda om det här med olika vita färger. I inre hallen så har vi en kall vit färg och i källartrappan har vi en lite varmare vit. Så den skarpa kanten som på bilden ovan som är till höger visar kanten mellan kall vit och varm vit.
Det var väl egentligen inget direkt jättefel med det fast för mig kändes det retsamt. Det var något som saknades. Något som tog bort känslan av fel vit färg. För det är ju bara att inse att jag inte tänkte köpa ny vit färg och måla om.

Så jag funderade och funderade lite till och insåg att jag verkligen gillar väggmålningen som jag gjorde nere i inre hallen med hjälp en en stencil som jag gjorde själv. Om ni missat det och vill läsa om det så kan gå hit och vill ni bara se hur det såg ut klart så finns den på första bilden i det här inlägget till vänster.

Ok så det var planen var att göra samma sak här i trappan. Det hade väl varit rätt bra tänkte jag. Tills jag insåg att den gula färgen hade torkat i sin burk. Ny plan. Den gröna färgen som vi har i vardagsrummet. Det har vi kvar ganska mycket av. Så om jag kunde använda den behövde jag inte lägga ut några pengar så det fick bli den nya planen.

Efter
 Så istället ser det ut så här när man går ner i trappan nu. Det ser ut som vi har tapetserat nedre delen av trappan nu. Känns väldigt varmt och hemtrevligt tycker jag.

 En lien närbild på hur mönstret ser ut. Jag började med att måla efter min stencil som jag använde i inre hallen. Som tur var hade jag den kvar. Eftersom vi har ett gammalt hus där inte allt är rakt så fick jag dra ut vissa delar av mönstret och krympa dem på andra ställen. Jag tror ingen mer än jag kommer kunna se det eftersom jag sett till att det nedanför listen som delar av uppåt har samma mönster del som syns fast det egentligen inte skulle vara så om jag hade följt mönstret lodrätt. Ibland är vattenpass bra. Ibland skall man lita på sina ögon och välja det som ser rakt ut snarare än det som är rakt.

Efter
 Nu känns det mycket bättre att titta upp i trappan från tvättstugan. Det är en kant fortfarande fast nu ser det mer ut som att det var tänkt att vara där. Inget som jag tänker och retar mig på.

Efter
 Här syns de olika färgerna på mina väggmålningar. Den i inre hallen är gul och den i trappan är grön. Det ser mer ut som att det är tapetserat i trappan och att man lämnat källaren i sitt råa vita format. Jag gillar det. Om jag nu kunde orka med att ta tag i den hemska plastmattan i trappan också. En strid i taget. Det får vänta.


Såg ni den här? Nä. Tänkte väl det scrollar ni upp och tittar på första efterbilden så syns den i hörnet hängandes i trappan. Det är en supersimpel liten dekoration som jag fixade i ordning med hjälp av en ljuslykta och en fejkväxt från IKEA. En bit snöre och en krok i taket. Jag tog bara fejkväxten ur sin fula plastkruka. Klippte den i två delar och tryckte in den ena delen i den här ljuslyktan. Jag funderar på att minska mängden och få in den helt i ljuslyktan och jag funderar också på att kanske ta bort några av glasen i den så att växten kan "titta ut". Än så länge får den hänga där den är.



Faktum är att vi handlade en matta också på IKEA och jag har en plan för den andra delen av fejkväxten. Men först skall jag använda färgen. Det är ett projekt som inte finns med i planen men vad kul det skall bli!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar