måndag 4 maj 2015

Tvättstugan

 Så rubriken avslöjar vad jag har jobbat med. Jag har satsat lite målarfärg i tvättstugan. Jag har velat fixa till tvättstugan men blivit helt hindrad av plastmattan där inne. Eftersom jag inte vill dra upp mattan och fixa betongen och få bort klacken runt tvättmaskinen så bestämde jag mig för att jobba med det jag har och lite färg. Men låt oss titta på hur det såg ut.

 Så här såg våran tvättstuga ut. Det är väldigt mycket rör och väldigt rörigt där det inte är rör. Det är liksom inte fräscht och fint här inne. Det vill i alla fall jag ha i en tvättstuga och et här utrymmet gav mig inte den känslan direkt.

 De svarta rören är för bergvärmen. De kan jag inte måla eller nåt sånt men de känns väldigt dominerande i det här utrymmet. Den röda expanderkärlet känns bara helt skrikigt. Att dölja den kände som en bra idé.

 Står jag längst in i tvättstugan och kollar ut mot hallen så ser hallen fin ut. Jag älskar verkligen min schablon som jag gjorde även i trappan. Det ser så varmt och gosigt ut. Men röran i tvättstugan matchar inte det jag vill se.

Och det absoluta kräkmedlet i det här rummet är den hiskeliga rosa plastmattan. Den ger mig ångest. Jag hoppades lite att den skulle växa på mig men med övriga golv tråk-grå så blev den här plastmattan bara mer och mer iögonfallande och inte på ett positivt sätt. Så jag tänkte att jag chansar. Jag struntar i att det inte kommer hålla i evighet. Jag skiter fullständigt i att plastmattan inte sitter fast över allt mot betongen under och jag struntar i att det inte är så man skall göra och att färgen inte är anpassad för plastgolv. Jag slabbar på.

 Så en omgång vit målarfärg på väggarna för att snygga till dem och jag tog en omgång i taket också. Att måla runt rören var väldigt jobbigt men så totalt värt det. Nu är väggarna vita igen. Inget smuts kvar. Inga streck och omålade områden. Bara fint och vitt. Skönt.

Så golvet. Grått. Som sagt inte värdens vackraste färg men nu matchar det här golvet övriga golv nere i källaren. Så det gör mig nöjd. Skulle jag ha gjort mer än bara målartvätta golvet innan jag målade? Ja. Jag skulle nog ha slipat av golvet lite också. Fast jag ville få det klart och ärligt. När det här golvet ser slitet ut igen så är det definitivt dags att dra upp plastmattan. Det kanske ger mig lite eld i baken att ta tag i det. Vem vet?

 Så när jag skrev om källartrappan så nämnde jag att jag ville göra två saker med den fula plastväxten från IKEA. Den ena hamnade i värmeljushållaren i källartrappan. Och den andra delen som i bilden ovan står i en liten gul senapsburk hamnade i tvättstugan. Fast innan den hamnade där fick jag modifiera den lite för att kunna hängas.

 Jag hade lite hampasnöre som jag klippte till i 8 lika långa längder. Sen knöt jag dem för att göra en ampel. Ja jag vet att dessa är överallt nu så jag är sist på den bollen med men jag ville ha något grönt i fönstret.


Och det kanske inte syns på bilden men betongen lutar utåt mot rummet så om jag ställer något i fönstret så lutar det och det såg inte roligt ut. Så att kunna hänga upp min lilla fejkväxt var helt klart en bättre idé tyckte jag.


Så innan vi går in och tittar i våran nya fina tvättstuga så bör jag nog nämna gardinen. Jag var som sagt inte så nöjd med den röda expansionskärlet för bergvärmen. Är faktiskt inte så nöjd med tvättvasken här inne heller. Jag hade lite gardin kvar från förra lägenheten. Jag använde inte dem i
vardagsrummet eller i lekrummet eftersom de var håliga längst ner i kanten. Men här nere i källaren så är det lägre i tak och jag insåg att de skulle räcka bra här nere.

 Så med en stålvajer i taket så blev det här resultatet när man kliver in. Fortfarande är rören ganska iögonfallande men intrycket är inte jätterörigt längre. Mattan är ny. Den köpte vi också på IKEA. Det är från deras nya sommarkollektion och heter Sommar 2015. Eller vet inte om just den heter det eller om det är serien men det är sent och jag orkar inte leta. En oväntad bonus för den här mattan att den är varm. Det här är inget jättevarmt rum så när man tassar ner barfota så gör den här mattan underverk. Härligt att slippa frysa om fötterna när jag hänger tvätt.

 Nu tycker jag att det här utrymmet bättre matchar resten av källaren. Det är renare och snyggare. Även om de flesta fula grejer fortfarande är kvar så slipper jag se dem hela tiden och det är skönt.

 Jag spenderade faktiskt lite mer pengar på att köpa den här rottingkorgen och en liten plåtblomlåda för att kunna klumpa ihop de inte så fina sakerna som jag behöver här nere på ett lite bättre sätt. Jag har en plan för att få upp hyllor men det får bli när vi gör om sovrummet. Ja det är logiskt.

 De här burkarna med vit och kulör tvättmedel fixade jag i ordning för stylingen av lägenheten innan vi flyttade därifrån. Jag gillar att ha burkarna istället för förpackningarna som tvättmedlet kommer i. Det är mycket lättare att dosera och det sölar mindre. I mitten finns sköljmedlet i en liten flaska. Jag använder inte sköljmedel så ofta men ibland behövs det.

 Bakom draperiet så ser det fortfarande lika illa ut men en aning mer praktiskt. Jag hängde upp två krokar för att kunna ha handdukar här nere när man kommer in utifrån och behöver grovtvätta av händerna. Tvålen fanns här redan men handduk är en bra ide. Jag tog också bort locket från papperskorgen också. Det var nog den uslaste konstruktionen som IKEA någonsin gjort. De har inte längre kvar den och det är fullt förståeligt. Jag förstår bara inte varför jag inte dumpat locket tidigare.

Och så bara för att slippa skrolla tillbaka så visar jag lite före efter bilder efter varandra. Göra det tydligt med vilken skillnad som det blivit.

Före
Efter
Före
Efter
Före
Efter
Det är tur att vi har fått ordning på tvättstugan eftersom vi har haft mycket tvätt på senaste tiden. J missar att vakna på nätterna och E har varit kräksjuk. Mycket tvätt blir det. Så nu är det dags att hoppa ner i sängen igen. Jag är trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar