fredag 26 juni 2015

Anpassad skohylla

Man skulle kunna säga att det är ett IKEA hack fast för att vara ett riktigt IKEA hack så skall ju man använda en sak för ett annat syfte. Jag har tagit en standard skohylla och gjort den helt anpassad till våran hall.

 Så vi har en Tjusig från IKEA. Den står i våran hall på ett plastskydd. Det funkar. Fast det lämnar en hel del åt utseendet.

Så när man kliver in genom hallen så sticker Tjusig ut och det ser, förlåt ordvitsen, inte så tjusigt ut. Skorna är många och det ser alltid skräpigt ut. Elementet som sitter under jackorna gör att det inte går att putta in skostället mer. Jag vill ha en lösning som gör att jag slipper se skorna och att jag slipper tänka på elementet. 

Redan innan vi flyttade in så hade jag en idé om att bygga något anpassat för det här stället och jag skrev om det här. Sen dess har jag förfinat mina planer och inte gjort något åt det. Tills nu.

Så jag tänkte att vi skulle använda MDF:en som vi fick över när vi gjorde hallen i källaren och som har legat och tagit plats i garaget sen dess. Så jag funderade och planerade hur jag ville att det skulle se ut.
Så jag mätte ut och fick min käre make att använda cirkelsågen för att såga till delarna som vi behövde. Jag insåg att jag skulle bli tvungen att figursåga också så jag investerade i en sticksåg och kunde såga ut för elementet. Men det här var ju ett hack av Tjusig från IKEA och hittills så finns ju inte så mycket Tjusig i den här hyllan som syns ovan.
Jag tog isär Tjusig för jag ville bara använda rören från den. Alla andra delarna till skohyllan fick några lager med vit färg. Johan var sjuk så han hjälpte till med bygget. Det är så kul att han vill hjälpa till fast han har hög feber och är vissen.

 Jag borrade hål i två av delarna för att kunna använda 8 av de tio rören från Tjusig. Borr på 16 mm fungerade bra för ändamålet även om hålen blev i minsta laget. Biten som sitter mot väggen borrade jag igenom hålen helt in till väggen (alltså hålen borrade jag innan jag satte upp mdf:en) jag skruvade biten på plats och sen satte jag fast rören.

 Det var ju inte så att det gick smidigt att sätta fast rören på andra sidan. Det är åtta av dem och de var inte samarbetsvilliga. Det krävde en ängels tålamod och det är ju något som de som känner mig vet att jag har total avsaknad av. Så efter en hel del interna svordomar (liten kille stora öron) så fick jag rören på plats. Sen var det bara en fråga om att skruva fast den delen i överdelen och klappa mig själv på axeln.

 Johan gav upp och valde att leka med bilar istället. Småskruvar är perfekta som hinder för bilar om det nu är någon som undrar.

 Så när rören från tjusig var på plats så såg det så här ut. Fast det var ju inte riktigt klart med detta. Jag ville också bli av med skräpet på golvet och min idé var att göra hela skohyllan inbyggd. I vårat garage fanns även överbliven list så det fick rama in skohyllan. Botten på hyllan la jag på plankbitar som jag sågade till. Jag hade sett till att de jag använde tillsammans med bottenmdf:en blev nästan exakt i höjd med listen.
 Så med lite mera vit färg och tillsnyggning så såg det så här ut. Om ni tittar längst till höger i bilden ovan så syns det att jag spacklat väggen lite. Det var inte helt rakt och fint så jag snyggade till det lite.

 När jag fotade dessa kort så hade inte färgen torkat riktigt så jag kunde inte fylla upp skohyllan men det skall göras imorgon. Garanterat.
 Så sista solljuset så ser det så här ut nu. Skorna syns inte så mycket och jag tänker inte så mycket på elementet längre.

 Från dörren när man tittar in så se det också mycket renare och prydligare ut nu. Jag är så nöjd med hur fint det blev.
 Eftersom elementet är i vägen så kan bara killarnas skor stå på ena sidan av skostället och våra skor får plats på andra sidan. Underst (när färgen har torkat) så kan våra skor stå hela vägen.

 På bilden ovan så syns konstruktionen. Jag satte små vinkeljärn för att hålla fast överdelen i sidorna och sidorna sitter med vinkeljärn mot väggen. Jag sågade ut för rören och la tillbaka biten bakom rören så som man gör när man lägger golv. Ingen skillnad. Den här delen är tänkt att vi kan ha stövlar och kängor på vintern och kanske någon väska eller nåt sånt. Vi får väl se vad som hamnar här. Ser det för stökigt ut så får jag väl sätta upp en dörr. Vi får väl se vad det blir av det.

Det är kul att kunna se det nya skostället genom spegeln också. Det känns så bra att ha en bra lösning för detta.

Avslutningsvis efter varandra. En före och efter bild. Bara för att kunna göra det lättare att jämföra.
Före

Efter
Kostnad för det här projektet kanske ni undra över. Eftersom jag hade allt material hemma så var kostnaden för mig en tub med latex fog för 30 kr och en ny sticksåg för 279 kr. Inte så dyrt för en skräddarsydd hallmöbel :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar