måndag 22 juni 2015

Stenlagd uteplats - del 1


 I slutet av förra sommaren så såg våran västsida på huset ut så här. Ser väldigt lummigt och fint ut på bild men sanningen är att det är övervuxet med ogräs och planteringar som vi inte fick någon fason på och rosor som inte orkade blomma riktigt för all näring i jorden gick åt till kopiösa mängder ogräs. Men låt oss istället fokusera på det som är positiva som vi gjorde förra sommaren. Vi byggde räcke och ny trappa till våran balkong på baksidan! Det var T och svärfar som skall ha all ära för det bygget. Vill ni se hur det gjordes så spana in det här. Jag kan ta åt mig äran för att ha lagt lite stenar rätt när jag fuskade lite som stenläggare.

Så om vi snabbspolar tills i år istället. Trappan är på plats och gör sitt jobb. Det är inte så snyggt att man kan titta under balkongen på bråten som ligger därunder. Det är något som vi tänkt att ta tag i nu i år.

Stengången som leder fram till trappan är helt ok. Förutom att det växer gräs och annat i den och att det ligger vanlig sand under. Myror gillar sand. Jag gillar inte myror. Fast här när det kommer ligga sättsand på båda sidor om gången så är jag böjd att låta den vara kvar.

Vi har redan tagit bort en del stenar och lagt upp dem här längst med huset. Rabatten är borta och vi har börjat fundera på hur mycket jord det kan finnas på dessa meter som vi skall gräva ut.

Så här är vyn uppifrån balkongtrappan. Ser ni skuggorna på gräsmattan? Det här är våran eftermiddagssol som göms bakom gigantiska tallar och tujor. En tuja syns rakt fram i bild. Visst är de gräsliga? Jag antar att det finns folk som gillar tujor och tallar i en villaträdgård. Jag tillhör inte den kategorin av människor. Gången som leder bort till cirkeln med stenar upp till vänster i bild skall också bort.

Så vad är det vi skall göra då? Ja det har jag ju avslöjat i rubriken. Vi skall göra en stenlagd uteplats. Bästa sättet att se hur vi har tänkt det hela är att gå upp i pojkarnas rum och ta ett kort ner från deras sovrum. Så om man tittar på kortet ovan så ser man stenar i gräsmattan. Dit ut skall stenläggningen gå är tanken. Gången kommer jag flytta/glida lite med men jag har inte tänkt att vi skall gräva upp den utan bara snygga till och jämna till och låta den vara kvar som en liten flört till fin stenläggning.

Så nu har vi börjat. Gången till stencirkeln är borta. Vi har tänkt att transplantera gräs från den blivande stenläggningen till gången så vi blir av med det gigantiska korset i våran trädgård.

Planen då? Undrar kanske ni. Ja. Det finns en plan.
 Jag skissar mycket. Det här ett ett av typ 10 uppslag som jag hittade om uteplatsen och här fick jag även med mina tankar på bord och Så längst upp till vänster ser ni hela planen. :-) Visst är det bra?
Om huset är längst upp i bilden med balkongen till höger om huset. Framför trappan så finns det en liten uteplats under tak med bord. Runt stenlagda uteplatsen skall vi ha ljus. Stolpar av något slag. El skall finnas under taket också. Så vi kan ha en värmelampa och lite ljusslingor. Sen skall vi få till något typ av vindskydd under taket också.

Så nu är det dags att börja gräva. Det är mycket jord som behöver förflyttas. Så bara att sätta igång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar