söndag 7 juni 2015

Vardagsrum - Jag vill ha en fåtölj

Nä. Det är inte jag som prompt vill ha en fåtölj utan T. Vi har ju tänkt oss en ny soffa i vårat vardagsrum. Den nya soffan har en liten schäslongs-del och det kommer bli trångt att få plats med fåtölj.
Före
 Jag möblerade om för ett tag sen. Flyttade fåtöljen till den här sidan av rummet. Det blev bättre men inte särskilt bra. Jag har kämpat för att försöka få ordning på inredningen här inne. Här är det ju tänkt att schäslongen skall gå ut mot där fåtöljen står idag.
Före
Alltså kan vi inte a en fåtölj där. Så eftersom T vill ha en fåtölj så började jag jobba med alternativ planlösning.
Före
 Så har jag funderat. Och tänkt och planerat men det är inte mycket som har kommit fram under mina funderingar.
Före
 Men så slog det mig att en sak som jag velat undvika kanske är det bästa för detta rum. Jag gillar inte att blockera fönster med stora möbler. Det känns fel. Fast om jag ställer soffan med ryggen mot fönstret så kan jag få rummet att se en aning mer fyrkantigt ut och jag kan få plats med en fåtölj. Och om jag vill kan jag nog få plats med två fåtöljer till och med.

 Så jag möblerade om. Ställde soffan framför fönstret och ställde fåtöljen lite snett mot TVn istället. Vi tittar på TV här. Surfar, kollar på Game of Thrones, bloggar och viker tvätt och en massa andra saker men vi kollar också på TVn så vi vill kunna se den.

 Problemet med att ställa TVn längst långväggen är att vi inte har dekorerat för att ha TVn här. Tavlorna hänger för långt ner och hyllan ser konstigt ensam ut. Det behövdes fixas till.
Efter
Så jag hade en String hylla nere i källaren. Den kom till användning här för att balansera upp den andra hyllan. Tavlorna centrerade jag på väggen ovanför TVn. Nu vet jag att det finns en massa fina tekniker för att få till tavelvägg utan att punktera väggen med en massa hål och göra om. Fast jag valde den vägen ändå. Jag gör om och rätt. Det stör mig inte att göra hål i väggen. Lite spackel och målarfärg täcker över hålen fort och lätt. Inga problem.

Efter
 Så nu är vardagsrummet vänt. Känns mer ombonat och mer fyrkantigt. Vilket man strävar efter i inredning. Kuddarna på golvet bredvid TV är nog en temporär lösning. Jag vill ju få ordning på gästrummet i källaren. Där behövs det en del kuddar.


Efter
Så det här är killarnas vy på vårat vardagsrum. När J hade slutat gråta och skrika för att han ville att vi skulle ha det som vanligt igen så verkar han nu rätt nöjd med omändringen. T är också nöjd med att ha en bra plats för sin fåtölj och kunna se att vi kommer kunna få plats med både fåtölj och soffa med schäslong. Det känns bra. Så bara för en liten påminnelse. Före och Efter bild efter varandra.

Före
Efter
Jag är väldigt nöjd med möbleringen nu och det verkar mina killar också vara.
Eller så var det bara det att de somnade sent allihop igår. En tupplur efter lunch för alla tre såg väldigt skönt ut med solen som lös in på dem. Nackdelen med att sova på dagen är ju att våra pojkar inte vill somna på kvällen då. Jag hör dem fortfarande vakna där uppe och klockan är halv 11. Så det är väl dags att gå upp och göra dem sällskap. Är lite trött i kroppen efter helgens trädgårdsslit. Skall skriva om det också fast en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar