tisdag 30 juni 2015

Vintergröna träd finns inte mer i våran trädgård

Nu
Så nu är de borta! Så skönt! Äntligen Äntligen ÄNTLIGEN! är våra vintergröna träd borta. Finns inte mer och vad proffsiga de var som var här och löste detta för oss. Kan varmt rekommendera dem! Grannen hade varit hemma när de fällde och han var imponerad av hur proffsiga de var när de klättrade upp och fällde träden bit för bit.

 Men låt oss gå tillbaka och titta på hur det såg ut innan.
Före
Det tog en stund att hitta bilder på alla våra stora tujor och tallar. Vi har många av träd men det är inget som jag gillade eller fotade med glädje. Så för vissa foton fick jag gå tillbaka till när vi köpte huset. Det här fotot ovan är från gatan in mot gaveln. Alltså vårat västerläge. I bild syns två tujor, en en och två tallar.
Före
 Står man inne i trädgården och tittar ut åt väster så ser man att det inte är två tujor utan vi har tre, Vi har tre tallar i det här hörnet också. Allt för att skymma bästa solläget i trädgården med gigantiska träd.

Inte så mycket skymd sikt längre. Alltså jag kunde ju ha väntat till en dag med bra väder och det är svårt att få den riktiga uppfattningen när allt annat är grönt runt omkring.
Nu
Fast när grannarna stannar utanför på gatan och verkligen tittar så inser ni kanske vilken stor skillnad det är.

Så här såg våran garagenedfart ut innan med en GIGANTISK tuja och en mindre tuja och en en.
Före
Jag älskar grönt. Verkligen. Min favoritfärg alla kategorier. Älskar det verkligen. Så att jag avskyr vintergröna växter så mycket som jag gör är lite konstigt kanske.

Nu
Eftersom våran bil stod i garagenedfarten så kunde jag inte ta ett likadant foto som det ovan men bara ljuset en sån här grå och halvregnig dag visar ju lite hur mycket dessa träd mörkade ner! Och för att ni ändå skall få en liten uppfattning om hur stor den här ena tujan faktiskt var så har jag tagit det här fotot.
Den bruna skon är min käre makes 41:a. Den räcker knappt halvvägs över stubben efter den här tujan. Sa jag att den här tujan var enorm? Om jag missade det så var den det. Enorm.

Så om vi tar en titt från våran trappa bort mot hörnet av trädgården. Så som det såg ut innan på eftermiddagen. Ser ni alla skuggor på gräsmattan? Så blir det när man har tre stora tallar och två tujor som skymmer solen på eftermiddagen.
Före
Tallen längst bort i bild tog T ner för ett tag sen men tujan längst till höger står mitt i gräsmattan. Och efter det att vi tog bort alla rosenbuskar som vi hade i gräsmattan så kändes den ännu mer missanpassad.
Nu
Men sikten nu från nästan samma läge. Så mycket bättre. Jag kanske skulle flyttat undan skottkärran innan jag tog bilder? Ja ja. Det är för proffsbloggare.


Så låt mig berätta lite mer om processen. Jag kollade upp tre firmor för att få kostnadsuppskattning och få reda på hur det tänkte göra jobbet. Två av firmorna kom förbi och tittade på träden och gav ett pris. Den tredje firman skulle återkomma men jag har fortfarande inte hört något från dem.

Båda firmorna som kom verkade väldigt proffsiga och tittade runt och kunde ge kostnadsuppskattning och kunde göra jobbet ganska snart vilket var ett av våra önskemål. Det som avgjorde var tre saker. För det första så visade den ena firman vad de tänkte göra och förklarade hur han tänkte gå till väga. Den andra firman ville själv kolla och gav ett kostnadsförslag. Den första firman kom med förslag och ville även hjälpa till med lite annat. Vilket vi uppskattade och eftersom den andra firman ville titta själv så var det inte så lätt att höra om alternativ eller process. Den andra firman var bättre på att förklara vad som skulle bli kvar och förklarade även om stubbfräsning och kunde även ordna den här tjänsten. Det var bra även om vi inte var så noga med stubbar. Vi kommer täcka dem ändå. Den tredje variabeln var priset. Även här skiljde det sig lite men inte tillräckligt för att det här skulle vara den avgörande faktorn.

Så valet föll på Trädfällar'n och Mattias. Han och hans proffsighet och öppenhet när jobbet skulle planeras och hans snabba respons och verkligen gjorde jobbet när det skulle göras är något som vi uppskattar.

Vi hann inte se när träden fälldes vilket jag tycker var lite synd. Hade gärna velat vara hemma när det gjordes. Grannen var ju som sagt imponerad så jag hade velat se det. Fast vi fick vara med när lastbilen kom och hämtade träden. En imponerade syn. Hela trädet kunde lyftas över till allmänningen och sen var det borta. Nere i containern. Tog väl en timme för att få bort allt. Imponerande.

Före
Det är svårt att se skillnaden bara på de här korten. Men om ni kunde se skillnaden på ljuset inne i huset nu mot innan så kanske ni hade förstått hur stor skillnaden faktiskt är. 

Nu
Så tack Mattias. Bra jobbat. Vi är väldigt nöjda med resultatet och hur proffsiga ni var när ni jobbade hos oss. Fast det viktiga är att träden är fällda! Dags att ta tag i uteplatsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar