fredag 28 augusti 2015

E får storpojkesäng!

I väntan på den stora omflyttningen i vårat hus så har vi gjort en liten uppdatering inne i killarnas rum. Anledningen till detta är att våran lille E nu är så stor att spjälsäng inte räcker till för honom längre. Så stor han har blivit våran lille kille.
Innan vi flyttade in
Men för att dra ut på plågan så tänkte jag gå tillbaka en stund i tiden. Kommer ni ihåg hur detta rum såg ut innan vi köpte huset? Inte det. Hint se bilden ovan. 

Så från början så hamnade alla barnsaker här uppe och vi försökte hålla ordning. Men sanningen är att leksakerna här uppe inte fungerade. Så därav iordningställandet av lek och gästrummet på entréplan och fixade ordning hyllor för leksakerna. Jag skall villigt erkänna att det behöver ordnas bland leksakerna igen. När jag orkar och andan faller på. Fast nu tillbaka till killarnas sovrum. 

Möbleringen i killarnas rum är inte så komplicerad och vi vill heller inte göra det mer komplicerat. Det är ett pyttelitet rum som inte ger direkt så många alternativ så länge vi behöver ha plats med två sängar. J ligger nu till höger om dörren med ett litet nattduksbord bredvid sin 90säng.

E ligger till höger från dörren sett i sin 120 cm långa spjälsäng ställd med fotändan mot dörren. Sen det här fotot togs så har vi tagit bort spjälorna på framsidan så att E kan gå i och ur sängen själv men i övrigt ser det likadant ut. Bredvid Es säng så finns två MALM byråer med tre lådor från IKEA med killarnas kläder i. Vi har bara en storlek framme åt gången och inga ytterkläder eller skor förvaras här så kläderna tar inte så mycket utrymme.

Tanken är ju att killarna skall få eget rum sen men än så länge så är det rätt bra att vi sover på samma våningsplan. Fast det finns ju ingen chans att vi skulle få plats med två 90 sängar och inte ändra på möbleringen. Eftersom J verkligen avskyr all typ av förändring så försökte jag förbereda honom och sen försöka få honom att vara med i jobbet. Inget hjälpte. Det var "Fel", "Orättvist" och "Jag vill att pappa skall komma hem" och senare berättade han för syrran att "Mamma bara ändrar om allt hela tiden hemma". Som sagt. Inte lätt att göra honom nöjd. Desto nöjdare blev E med resultatet och så här blev det!
Nu står byråerna direkt innanför dörren. Es byrå på ena sidan och Js på andra sidan. Som ett skydd framför sängarna som blev som små kojer.

 För att killarna skulle slippa se den fula baksidan av MALM byråerna så satt jag upp tyg från taket så att det blev ännu mer som kojer. Tapeten är fortfarande inte min favorit men så länge killarna gillar den så lever jag med den. De nya sängkläderna däremot älskar jag. Ett fynd från Gekås i Ullared.

Bilarna på tyget är jättefina vintage bilar. Jag tänker att vi kan ha lite av ett biltema här inne. Jag har lite planer på att fixa lite pynt så jag har lite kvar i rummet att fixa.

Jag var lite snål när jag köpte tyget till kojerna. Jag fick skarva med lite billig lakansväv som jag hade i min tyglåda. Upphängningen tänkte jag komplicera till men insåg att allt jag behövde var en pinne, två gardinklämmor och två krokar i taket. Enkelt. Inte skitsnyggt. Men det är ju inte så att det är en evighetslösning.

Så nu en kavalkad med bilder från varje vinkel. Jag är rätt stolt faktiskt. 

Bolljusen som jag hängde upp i gardinen var ett reafynd från Jula. Gillar färgerna och de passar bra in i rummet. Om de kommer hänga kvar så här vet jag inte.

Lite mer vidvinkel åt Es nya säng. Han är så glad i den. Inte för att han är lysande på att faktiskt sova i den. Gillar fortfarande att krypa upp i våran säng på nätterna men han somnar bra i sin egen säng. Saknar en sänglampa för honom också och jag tror jag vet vilken vi skall köpa. Det är görande som tar lite tid bara.

Killarnas böcker står i bokhyllan vid fotändan på Es säng. Eftersom det är en gammal hylla och våra väggar inte direkt är spikraka så ranglade den rätt mycket men inget som inte dubbla möbeltassar på benen utåt i rummet inte kunde avhjälpa.

På hyllan lite av killarnas konst och det fina trätåget med bokstäver som killarna fick av sin farmor och farfar.

Så en sista titt mot fönstret från dörren. Utanför fönstret finns nu en hel stenläggning. Om ni tittar på förra inlägget så ser ni hur det ser ut. Jag skall ta lite bättre bilder nu i helgen och göra en ordentlig före och efter på det. Men det här var allt från killarnas rum för den här gången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar