fredag 14 augusti 2015

Sommarstuga rundtur

Det här är våran sommarstuga. Det här är vårat ställe som vi rymmer till för att ta det lugnt och mysa och sola och bada och bada bastu och gå i skogen och plocka hallon och elda och verkligen ha det skönt. 

Huset ser lite gråblått ut på de här bilderna. Det är inte sant. Huset är mörkt mossgrönt. Smälter in bra i den omgivande skogen. Jag vet inte hur jag lyckades få så fel på korten så att huset har fel färg men låt gå för det. 


Här är baksidan av huset. Trappan till höger går till våran toalett. Det är en mulltoa som finns där inne och ett handfat. Den andra trappan leder till våran snickarbod. Det har varit ett förråd och sen blev det en lekstuga men nu tror jag att funktionen vara snickarbod tills det att rivs. Vi har en plan på att bygga ut stugan och då kommer toaletten och snickarboden att rivas. Fast planen på utbyggnaden kan vi ta någon annan dag.

Här är altanen och trappan på baksidan. De stora dubbeldörrarna leder till vårat sovrum. 

Fast i vanliga fall så går man in på framsidan och den breda trappan där och upp på altanen. Fönstret rakt fram är också vårat sovrum och under taket bakom de fönsterna finns vårat vardagsrum och bredvid vardagsrumsdelen finns ytterdörren skyddad under taket. 

Under taket har vi först vårat utekök och sen matplatsen. Stenskivan på bordet kommer hela vägen från Gotland. Min käre styvfar körde hit den och det krävdes tre personer för att lägga den på plats här. Det är inget bord som man flyttar på i första taget. Så låt oss gå in genom dörren (som jag glömde att fota men låt gå). 

När man kliver över tröskeln så ser man köksdelen rakt fram med matbord och skötbord. Bordet, lampan och några av stolarna är arv efter föregående ägare till huset. Vi köpte stugan av han som byggde huset i slutet av 60-talet. 



Jag tänkte att vi skulle gå varvet i stugan. Det är inte stort. Vi talar om öppen planlösning med kök, vardagsrum och ett sovrum halvt avgränsat från övriga utrymmen. Så när vi kliver in så är den här inbyggda garderoben det första vi har till vänster. Det är ett hemmabygge som jag byggde ihop av spillbitar från ett annat bygge som syrrans man fixade åt oss men jag kommer till det. Den lilla bänken/rullbordet är byggt av ett IKEAköksskåp med hjul från Claes Ohlsson och en bänkskiva som blev över när vi gjorde resten av köket.


Går vi runt rullbordet så ser man från andra sidan att vi har våra skärbrädor, stora fat och grytunderlägg här tillsammans med våra matvarupåsar. Baksidan av garderoben är målad med skoltavelfärg och på mitten finns en list där vi har kritorna för att kunna skriva våran inköpslista på tavlan.

På andra sidan fönstret så finns våran diskavdelning i köket. Här har vi två öppna hyllplan för lite vardagsporslin.


Fortsätter vi åt vänster så kommer spisen och lite mer bänkyta och sen våran kyl med en liten frys under.


Burkarna som står vid spisen innehåller kryddor från Krusmyntagården på Gotland. Burkarna/krusen är gjorda av en hantverkare på Gotland. Jag blev väldigt kär i dem när jag var på rundtur på olika ställen på Gotland med min svärmor. De var inte billiga men väldigt fina och mycket användbara.


Här på bänken ligger också ett fat som jag köpt i Algeriet när jag var där och jobbade. Det har blivit lite skadat av salt, frukt och fukt men jag älskar det.


Tittar vi längst in i köket på andra sidan av kylen så har vi våran micro, brödrost, tandborstar, flugsmälla och vin. Go blandning fast så får det vara när man har det trångt och litet. Bredvid denna IKEA-hylla så står vårat skötbord. Förhoppningsvis är det en möbel som vi inte behöver ha kvar så länge till. Håll tummarna för att E får det lika lätt att sluta med blöjor som med napp.


På andra sidan skötbordet är vårat vardagsrum. Inte stort men fungerar. Tavellister från IKEA, lampan från loppis på Gotland med en skärm som jag gjort. Bäddsoffa från IKEA. Soffbordet på hjul är ett fynd från Holmens marknad och fåtöljen är också ett fynd från loppis på Gotland. De två golvpuffarna är också från Algeriet.

Bakom gardinen i hörnet så finns våra spel, en del böcker och våran musikanläggning av nyare datum. Nä, det är den inte men radion fungerar utmärkt och det går att spela CDskivor på den. Inte för att vi har så många men det går! USB-stickor fungerar också och externa diskar. Helt ok för en sommarstuga. Här syns lampan lite bättre som jag gett ett ny sladd och ny skärm men blomformen är original.


Så en vy från köket in mot vårat sovrum. Som sagt. Ingen stor stuga. Liten men naggande god. Hyllorna bakom gardinen finns på båda sidor om öppningen och över finns det också en hylla. Hela denna konstruktion har min systers man E gjort åt oss. Väldigt användbart och superpraktiskt för oss. Tack E! Gardinerna går att dra för hela öppningen om man skulle vilja vilket är praktiskt om någon sover över i bäddsoffan. 


Så låt oss gå in i sovrumsdelen och återgår till att gå vänstervarv runt stugan. I hörnet på andra sidan den byggda hyllan med spelen och stereon. så finns våran kamin. Vi satte upp staketet för att hålla pojkarna borta från kaminen och det är superpraktiskt när man behöver torka blöta ytterkläder på vintern.
Hyllan är en till hylla från IKEA som vi har leksaker, kläder och underkläder till oss. Framför står den fina gunghästen som T hade när han var liten och som killarna nu har ärvt.


Killarnas våningssäng i hörnet är också ett arv. Vi fick den av min käre far när han gjorde ordning sitt hus och skulle slänga den på tippen. Gratis är gott. Gungstolen ärvde vi med huset och gardinen som skärmar av killarnas sängar är gjort av tyg från IKEA.


De två stora lådorna på hjul under sängen innehåller våra kläder. Vi fick dem av grannen när han skulle riva huset och bygga nytt. Praktiskt. Fast lådorna var lite för höga för sängen så jag fick höja den nedre sängen en aning för att få plats med dem. Så kan det gå. Men jag klagar inte. Fyra skruvar och vit målarfärg för att få både sängar och klädförvaring. Det är billigt.


Våran säng står under fönstret och bortanför våran säng finns Es spjälsäng som vi fick av kompisar. Tack H och G! Den är faktiskt bortplockad nu eftersom E nu sover i våningssängen.


Så mellan våran säng och tillbaka ut till vardagsrummet har vi en spegel. Sängborden och spegeln är också fynd från Holmens marknad.




Så om vi ställer oss längst bort i våran sovrumsdel och tittar tillbaka ut mot vardagsrum och kök så ser det ut så här. Jag måste säga att jag älskar vårat mörka golv och vita väggar och tak, tillsammans med grönt och den fina tapeten i våran sovrumsdel.

Mitt emot soffan i vardagsrummet så har vi en lång bänk för förvaring. Det finns en del i de här skåpet som det är dags att vi gör oss av med. Vi får se när vi orkar ta tag i det. Dörren längst bort som är öppen innehåller TVn.


Jag gillar att ha den undangömd. Det är inte så ofta som vi har på den alls när vi är i stugan. T kan kolla lite ibland fast det är ytterst sällan. Barnprogram till killarna på morgonen när vi vill sova länge är i och för sig guld värd.


På skåpet ett litet stilleben av några små vaser och en gammal oljelampa. Loppis och arv från förra ägarna som får leva kvar här.

Närmast dörren är skåpen inte lika höga. Det är för att vi har ett element och skoställ framför. Detta kommer göras om gaska snart. Vi har ju fått en luftvärmeanläggning av min far så elementet här gör ingen nytta längre. Skostället skall få flytta ut på utsidan och här skall det fixas ordning. Jag har en plan för det och jag hoppas kunna genomföra det nu i sommar.

Och för den uppmärksamme. De här korten är tagna förrförra sommaren. Ja. Jag vet. Det är länge sen och jag har skrivit på det här inlägget sen dess men inte blivit klar. Så blir det bland. Livet kommer emellan. Men faktum är att det inte har ändrats så mycket här sen jag tog fotona mer än att mina pojkar blivit mycket äldre och att spjälsängen är borta nu. Men den blåa pottan står kvar här under skåpen.

Så det var rundturen i våran stuga. Inte så stort men vi har planer för att bygga ut. Så mycket planer! Snart så. Kanske. Skall i alla fall skriva om planerna någon dag. Jag hoppas inte det skall ta två år bara....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar