tisdag 22 september 2015

Fönsterrenovering -progress

Jag lovade att återkomma med progress om våran fönsterrenovering. Det är en lite långsam progress. Fast all progress är härlig. För visst är progress härligt?!? Så här ser det ut när fönster befinner sig i källaren och träskivor täcker fönsterna istället.

Ett av fönsterna klart och det andra har bara ett glas på plats. Det andra skall bytas ut för rutan var sprucken. Jag kan inte säga hur stor skillnad det är på att inte längre ha persienner i vägen mellan fönsterglasen.


Så när det är dags att börja med ett nytt fönster tar handyman J ner det till garaget där han har satt upp sin verkstad.


Fönsterna slipas för att få bort flagnad färg och göra underlaget redo för att ta emot den nya färgen. Där kittet har lossat får han kitta om. Till sin hjälp använder min handyman denna arbetsbänk, en bra slipmaskin med påkopplad dammsugare och lite andra småverktyg som jag inte har någon koll på.

Så här ser det ut nere i garaget där fönsterna hänger på tork mellan strykningarna. Varje fönster grundmålas där den gamla färgen har lossnat och sen målas med två lager färg. G betyder grundmålat och sen ett streck för första strykningen och ett streck till för andra strykningen. När fönstret är färdigmålat så använder J ett rakblad och tar bort färg som hamnat på rutan och när kramen är målad så är det dags att sätta fönsterna på plats.

Hur kommer det sig att det alltid blir värre innan det blir bättre? Denna bild påminner mig om att jag måste fixa förvaring för spadar, krattor och annat. Jag behöver städa ordning och få struktur på hela stället. Fast det får bli när fönsterna är klara.

Det är en liten sak till som behövdes för att få fönsterna på plats och det är hakar och krokar. De som vi hade var fulla av målarfärg från tidigare gånger när fönsterna blivit målade och hakarna inte tagits av. Det är faktiskt inte så jättesvårt att få hakar och fönsterkrokar rena från färg. Jag använde samma metod som jag för länge sen använde på våran hatthylla i hallen. Jag helt sonika stoppade ner dem i vatten med lite Ajax.

De fick ligga ett dygn i vatten (ibland längre om jag inte orkade med det just där och då) Sen var det bara att ta en sked och skrapa bort färgen där den fortfarande satt fast men den mesta färgen lossnade bara genom att peta lite på det med nageln. Inomhusfärg lossnar lättare än utomhusfärg. Hakarna för att hålla fönstret öppet tog lite mer tid men resultatet blev rent på dem med. 

Så här får jag avsluta den här inlägget. I väntan på att allt skall vara renoverat och klart. Får se när det blir. Ser fram emot att få städa garaget. Japp. Så tokig är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar