måndag 7 september 2015

Hallmatta eller Tack K för mattan!

För ganska länge sen (typ ett år) så fick jag en matta av min jobbarkompis K. Meningen var att jag skulle använda den i hallen.
 För sisalmattan som vi hade var för liten för våran hall. Den räcker inte från att hindra skräp från att vandra in i huset från ingången och den finns inte utanför badrumsdörren så våra killar kan springa ut med blöta fötter rakt ut på den fina parketten och det blir mycket att torka.

Skorna på skohyllan skräpar ner och när vi går upp och ner för trappan till övervåningen så drar vi med skräpet in i vardagsrummet och upp i trappan. Inte optimalt. Vi behövde något som stoppade upp skräpet lite.

 Så en större matta ha legat länge på önskelistan och i helgen fick jag ÄNTLIGEN den på plats. Anledningen till att det inte har hänt innan är att mattan är för stor. Så jag behövde minska ner den och sätta om kanten där jag tog av mattan. Det behövdes inte mycket för att lösa detta. Jag använde mig av en sax, en mattkniv, dammsugare (oj vad det blir skräpigt av sisal) och en limpistol.

 Processen var supersimpel. Klippa av kanten med en sax, Skära mattan med mattkniven. Klippa bort kanten från den biten av mattan som är över.  Dammsuga allt skräp som blir. Limma fast kanten där som det saknas. Klart.
 Jag måste säga att det blev en klar förbättring med den här större mattan. J ställde sig på den och trampade runt på den och sen tittade han på mig och sa "Det här blev bra, mamma!". Det är från killen som sagt till syrran att han blir galen på mamma som bara ändrar om hemma hela tiden.

En liten före och efter bild måste jag ju också ha. Varsågoda.
Före
Efter
Jag anpassade mattan efter trappan och det fina skostället som jag byggde. Jag gillar att den täcker hela området utan skarvar och kanter. 

En liten närbild på hur mattan blev. Här kan den riktigt skarpsynte se varför kollega K inte ville ha mattan kvar. Det finns nämligen en fettfläck längst in mot Es skor. Om du inte ser fläcken så är det förståeligt för den syns bara väldigt svagt och bara för att jag vet att den är där. Så igen Tack K! Jag är superglad över min nya måttanpassade matta!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar