söndag 11 oktober 2015

Den stora flytten

Nja. Det är en sanning med modifikation. Det är inte så att vi skall flytta från huset. Fast vi skall flytta runt mycket inne i huset. jag har skrivit lite om det redan men nu börjar planen ta form så jag tänkte ta upp igen vad planen är för våran inredningshöst. Om inte livet hamnar emellan. Det har hänt förut och är helt ok.

Planen:
1. Flytta gästrummet till hobbyrummet i källaren
2. Flytta vårat sovrum till gästrummet
3. Flytta E från pojkrummet till vårat sovrum

 Så låt oss börja nere i källaren. Där finns nu bra förvaring av våra säsongsgrejer, sentimental grejer och killarnas växa i kläder bakom gardiner så vi slipper se lådorna. Tältet är från svärmor och det har varit kul. Stolarna har flyttat upp till köket. Där får de bättre plats. Eftersom vi nu inte längre har barnstolar till killarna så behöver vi fler vanliga stolar i köket. Helst vill jag byta ut stolarna i köket helt och hållet. Jag har hittat de ultimata stolarna men det kostar att ligga på topp.

Så här nere behöver vi få ett element på plats för att kunna få upp lite värme och göra det lite mysigt här nere. Bäddsoffan från gästrummet skall placeras här nere. Leksakerna kommer få maka på sig lite fast vi kommer ha en del leksaker kvar här nere. Jag kommer behöva sätta upp lite gardin och värma upp rummet med lite saker på väggarna. Kanske någon hylla, lite böcker och sånt. Jag har inte riktigt en bra fullständig plan men tanken är att jag inte skall behöva köpa något mer än lite gardinstång.

Så bäddsoffan flyttar ner till källaren och eftersom rummet är litet så behöver vi vara smarta med hur vi får till vårat sovrum i det här rummet. Tanken är att vi kommer ha skåp och sängbord i en liten käck lösning bestående av skåp från IKEA. Jag har en plan för det.

För det här rummet skall kunna bli vårat sovrum så behövs följande. Garderobslösning längst med hela ena väggen och någon typ av säng gavel med inbyggd förvaring. Nya tapeter. Måla taket. Nya gardiner och få fönsterbrädan på plats. Klart. Det om kommer kosta är tapeter, garderobslösningen och sänggavellösningen.

Leksakerna som inte får flytta in i köket eller ner till källaren kommer i första läget hamna här i hallen på övervåningen. VI har ju inte längre något skötbord här och hyllan har flyttat in i pojkarnas rum så här finns faktiskt onödigt mycket plats för tillfället.


Våran säng får flytta ner till nuvarande gäst/lekrum och killarna får ta över hela övervåningen.

 Killarnas rum har jag halvfixat till så att båda har var sitt litet sovkrypin.

Om killarna är glada att ligga kvar i samma rum och de inte håller varandra vakna så kan jag tänka mig att de får ligga kvar så här och så använder vi det andra rummet som lekrum för killarna. Vi får väl ser hur det blir när vi kommer så långt i processen.
Så det är våran stora omflyttning inomhus. Vi har småbörjat lite med några småsaker som jag tänker skriva om snart. Så det är planen. Dags att exekvera!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar