måndag 19 oktober 2015

Klätterväxt....

Oktober 2013
Ibland glömmer man av hur det såg ut innan fast det är så bra att göra det ibland. Bilden ovan är tagen när vi beslutat oss för att köpa huset. Gångar, sten, växter, träd och rosenbuskar. Allt skulle bli vårat. Det som jag skulle vilja fokusera på i det här inlägget är den stora buskiga busken som kan ses till vänster i bilden ovan. Det här var tyvärr det bästa fotot som jag har på det där åbäket till snårig risbuske. Stålställningen som växten klättrade i klarade inte av all snö som kom på vintern så de fyra stålrören böjde sig och växten såg inte kul ut. 

Oktober 2015
Nu tycker jag att det ser lite renare och ordnat ut. Risbusken jämnade jag med marken tillsammans med trädet som också fanns i den här rabatten. Gången bakom rabatten tog vi bort i höstas. Den där risbusken började växa och hur mycket som helst. Det verkar som att den gillade att bli avklippt jämt med marken för den frodas som bara den. 

Vi försökte lite halvhjärtat att stötta upp växten med pinnar som vi hittade i trädgården men de var varken starka nog eller stabila nog för att håla upp den. Så har det fått vara hela sommaren. Växten har fått sprida ut sig över gången och över stora delar av rabatten.  Det var inte snyggt. 



Inte från andra hållet heller. Rabatten under rododendronen har T grävt ur så den är redo för att fyllas med grus som vi har tänk men det hjälper inte när man tittar på de sorgliga pinnarna i den andra rabatten. Så ett litet byggprojekt fick det bli. Detta var lättare än lättast.

Två stycken 45x45 reglar i tryckt virke och ett gäng med ribbor som är 28x45. Jag köpte 4200mm långa så jag kunde dela dem på hälften och sen var det bara att skruva ihop. Efter det att jag fått T till att fästa stolpskor på 45x45orna.

Sen var det bara en fråga om att peta ner stödet i rabatten och sen fästa upp klätterväxten i den. Klart.

Det kanske inte är ett blomstöd som faller alla i smaken och det kanske inte håller i evighet men för mig funkar det bra.

Det ger liksom ett skydd från ingången till resten av trädgården. En liten inramning. Vi funderar på att använda liknande stöd på andra ställen också så det får vi se hur vi tänker ut något. Ingen brådska.

Så stödet är klart. Vi år se hur det här fungerar nu under vintern. För nu är det klart. Det var nog det sista trädgårdsprojektet innan vintern. Nu är det dags att fixa inomhus istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar