torsdag 22 oktober 2015

Leksaker, leksaker, leksaker....

Mina pojkar är tre och fyra år gamla och de har leksaker som räcker till en tio ungar känns det som. Många har gått sönder pga dålig kvalitet eller idogt lekande. Lådor smalar skräp och vi gillar att snabbt plocka undan vilket gör att leksaker hamnar i fel lådor. Kaoset var totalt i lådorna även om det såg rätt rent och snyggt ut. Dags att ta tag i saken.
Jag drog ner alla saker från hyllorna och lådorna. Hämtade leksaker från köket och killarnas sovrum.
Jag samlade alla saker inne i lekrummet och började sortera vad som fanns. Jag hade lite olika kategorier av saker. Först trasiga som skall slängas. En påse för saker som killarna vuxit sig för stora för. Dessa skall skänkas bort. (När du har tid A så finns mer att hämta :-) ) Resten sorterades i grupper. Fejkmat, leksaksköksgrejer, bollar och aktivitetsleksaker, instrument, spel, pussel, målargrejer och så de stora kategorierna playdoh, tåg och bilar.
E var gullig nog att hjälpa till när jag höll på att rensa. Det är lite kul när de återupptäcker nya/gamla leksaker.

Så efter några timmars slit så hade jag sorterat om och grupperat och återfört i lådor alla leksakerna. Jag behöver fortfarande få till lappar som beskriver innehållet men i övrigt känner jag mig nöjd med hur det ser ut nu. Lite snyggare och renare i lådorna.

Nu gäller det bara att underhålla det här så att det fortsätter att se bra ut över tid. Eftersom lekhörnan skall flyttas till övervåningen så att detta rum skall kunna bli vårat sovrum så är det inte långsiktigt långsiktigt men inuti lådorna så behövs det ändå ordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar