måndag 16 november 2015

Arbetsplats hemma

Ny arbetsplats!
Vi har gjort en arbetsplats! Eller jag har gjort den till min käre make T som gärna vill jobba lite mer hemma. Fast där jag tycker det är suveränt bra att sitta i köket där jag har uppsikt över hela hemmet och har nära till kaffe så är T mer intresserad av att få sitta i en riktig arbetsstol och ha sina saker på ett och samma ställe.  Det blev färdigt lite tidigare än födelsedag men eftersom det är Ts födelsedag idag så tänkte jag att jag ville lägga upp det här som är en sak till honom. Grattis, min kärlek, på din stora dag!

Före
Så vi hade lite plats här uppe i hallen på övervåningen. Efter det att vi tog bort skötbordet och flyttade hyllan in till killarnas rum så har vi inte haft så mycket här uppe. Ganska outnyttjad yta som retade mig lite. Gillar ju inte riktigt slöseri med utrymme. Så när T började prata om att han ville ha en arbetsplats så sa jag, visst, om jag får fixa den som jag vill. Ok, men jag vill ha arbetsstolen som står i källaren, sa han då. Så den fick jag att jobba med och jag måste säga att jag gillar resultatet.

Jag började med att köpa målarfärg. Detta brukar ju vara en lång och segdragen process för väldigt många. Det sägs att man måste provmåla först och att ljuset spelar roll hur färgen upplevs och en herrans massa andra superbra tips. Fast om man är som jag lite mer impulsstyrd och dessutom har med sig två småkillar till färgaffären så är det att köra lite på känsla. Jag ville ha en mörkt blågrön nyans. Den blev kanske lite blåare än jag tänkt mig men jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Det blev en väldigt IKEA fokuserad arbetsplats. Bor man bara fem minuter från närmsta IKEA och killarna älskar att vara där så är det ju lätt att också handla där. Och den här gången hade jag faktiskt gjort lite research och verkligen hittat saker som jag verkligen gillar. Skrivbordet Hilver som är i bambu. Jag har länge velat ha ett golv i bambu för jag gillar verkligen mönstret som blir av bambu. Det är kanske inte för alla men jag bara älskar det. Dessutom är benen smala och lite 50-tals inspirerade så jag gillar.
Ovanför skrivbordet hängde jag upp en hylla. En gammal hylla som också är från IKEA och som vi haft i sommarstugan i några år. Den säljs inte längre på IKEA och det kan bero på att den inte är så lätt att skruva fast i väggen och den blir lätt lite lös och hängig. Men i samma färg som väggfärgen tycker jag den gör sig lysande här. Nu måste jag bara sända en liten hälsning till Fixa och Dona Hildur som hade ett inlägg om blått i inredningen och det var ju faktiskt det inlägget som blev lite startskott för den här arbetsplatsen. Där skrev hon om att måla lister i samma färg som väggar men ha en annan glans och använda sig av snickerifärg. Jag önskar att jag var så duktig så att jag köpt snickerifärg i min härliga blågröna nyans. Men det händer inte så väggfärg på hyllan. Hållbart? Nej. Fast jag hinner nog att tröttna på färgen och måla om innan jag har reagerat på att hyllan kanske inte är så fin längre. Och nej jag är inte så modig så jag målade listerna heller. De är listvita precis som alla andra lister i vårat hem. 

Men något som jag faktiskt färgade var papperskorgen (också från IKEA. Ni kanske inte tror det men jag handlar i andra affärer också!) Men den tråkiga grå metallic färgen knäcker mig på papperskorgen Dokument. Inte min stil alls. Så ner i garaget åkte den och två små pennhållare som led av samma skitfärg där de blev sprayade med guldfärg. Luktade ynk i hela garaget i en vecka men oj så det var värt det! Guld gillar jag. Guldfärgad papperskorg är plus i min bok. Eftersom papperskorgen som vi hade här uppe hade gått sönder så var en nyinvestering helt ok, tycker jag.

Så hur kan en papperskorg gå sönder? undrar kanske ni. Jo, locket och pedalen ville inte samarbeta med varandra och till slut vad det bara alternativet att montera av locket med våld kvar. Vilket jag också gjorde. Förbättrade funktionen avsevärt men utseendet led ganska kraftigt och den var grå metallic. Så till Återvinning, metall.

En bild på de där pennställen också. De var väl inte strikt nödvändiga. Faktiskt inte nödvändiga alls men ibland behöver man bara lite mer guld i sitt liv och när jag ändå gick loss med guldfärgen så fick krukan nedan sig en omgång också. Sprayade nederkanten på frihand.

Gillar att det gradvis övergår i vit kruka. Jag måste säga att jag bara har vita krukor hemma just nu. Förutom den här med guldet då. Kanske är dags att fundera på mer krukor i andra färger? Eller kanske inte.

Arbetslampan hade jag faktiskt lite ångest för. Jag ville hitta något annat från något annat ställe än det stora varuhuset. Tittade igenom väldigt många sidor för väldigt många affärer men om jag inte ville betala multum för en skivbordslampa som förr eller senare kommer hamna i killarnas rum (säg inget till T!) så fick det bli den här från IKEA. I bilden ovan syns också det fina mönstret i bordskivan!

En liten tavla med en liten påminnelse om det bästa i världen. Bilden är tagen på Gotland i somras. Det var sista sommaren på Gotland. Nu flyttar svärföräldrarna ifrån ön till fastlandet. Kul att de kommer en aning närmare men trist att tappa kopplingen till Gotland. 

Under skrivbordet har vi ställt in en hurts också. För att kunna ha saker i. Faktum är att vi är rätt bra på att slänga saker och vi har inte riktigt så mycket saker att lägga i en hurts så den är för tillfället helt tom. Fast jag tänkte att T skulle kunna ha en möjlighet att lägga ner de saker han vill ha där. Så jag är helt ok med att den är tom. Jag har ett helt slagbord nere i köket som har sex lådor som är tomma. Det är dags för en omflyttning av saker där. Fast det är en helt annan sak. 

Så en sista före och efter bild. 

Före
Efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar