måndag 2 november 2015

Command center i köket

Så här såg vårat kök ut för inte så länge sen. Alltså vi har inte gjort så mycket åt det mer än att tagit bort tripptrapp-stolarna när pojkarna vägrade använda dem längre. Whiteboarden har fått flytta in i lekrummet och det lilla bordet i hörnet bor nere i källaren. Ja. Köksbordet står nu i nedre hallen och väntar på att få komma till sommarstugan och vi har flyttat upp matsalsbordet istället. Vi flyttade in bilmattan in i lekrummet också. Ok. Så det är tapeten och hyllan ovanför det lilla bordet och lampan ovanför köksbordet som är sig helt likt. Så stäm mig. Små förändringar som inte varit helt viktiga att skriva om. Fast nu har jag gjort en lite större förändring här inne. 

Längst in i hörnet finns nu inte längre någon hylla på väggen. Anledningen till denna förändring kanske ni tänker och så för att förklara så skall jag ta det från början. Vi skall ju som jag nämnde ovan flytta köksbordet till sommarstugan. Anledningen till det är att vi har ett lite för stort bord i köket där nu och eftersom kommunen inte kan få tummen ur... ok... eftersom vi inte kommer bygga ut stugan innan det kommunala avloppet är draget och det kan ta tills helvetet fryser till is så får vi försöka göra det bästa av platsen som vi har. Ett mindre bord behövdes och vi hade ett matsalsbord som vi kan använda i köket alltså tänkte vi att vi kunde flytta köksbordet till stugan. Med fortfarande? Ok så när vi har hela tjocka familjen på besök så får vi inte plats runt matsalsbordet även om man lätt kan få plats för tolv personer runt det. Så ett extra bord behövdes. Eftersom Fällbord från Bruno Mathsson är VÄLDIGT mycket över min budget så var inte det något alternativ. Istället så fick IKEA komma till undsättning med Norden matbord och när vi ändå skulle ha ett till bord här inne så kunde vi lika gärna få till lite bättre förvaring av alla papper och pennor och kalender och sånt vi behövde komma ihåg. 

Så jag skapade ett lite mer organiserat command center åt min lilla familj. Vad vi var ute efter var någonstans att sätta upp lite mer anteckningar som inte är matinköp. Vi ville ha våran kalender någonstans också. Möjlighet att hänga upp papper från förskolan och andra viktiga papper. Någonstans att lägga lite småsaker och sånt där annat bra att ha.

Bilderna är tagna kvällstid så jag ber om ursäkt för kvaliteten men det är ju svart ute när man kommer hem med killarna på eftermiddagarna den här tiden på året. Suck. Längtar till våren igen och det har inte ens varit jul än. Det är deprimerande.

Så på den lilla väggen längst in mot fönsterväggen så gjorde jag en liten egen grej som är kanske värt att nämna. Jag köpte tre grytunderlägg från IKEA för 19kr och limmade fast dem med superlim på en träbit som jag målat vit. Borrade hål i båda ändarna på träbiten och skruvade upp med två skruvar. Har sätt en massa såna här lösningar med grytunderlägg på väggen men har inte sett något lätt sätt att fästa i väggen och för mig är två skruvar en bra och enkel lösning.

Kom ihåg tavlan var en gammal ram som jag hittade bakom soffan i lekrummet. Den har glasskiva vilket är bra. Satte fast ett randigt tyg på baksidan med spraylim. En sak som saknades i den här ramen var småspikar för att hålla fast glas och baksida i ramen. Här hittade jag faktiskt på en liten lösning som jag tänkte bjuda på. Om ni har såna där korta stoppnålar som man använder i anslagstavlor så funderar de utmärkt att trycka in i ramen också och de håller bra också. Jag provade att trycka in dem med fingrarna och det gick. Men efter några nålar så gjorde det rätt ont i fingrarna. Jag provade med hammare och "spika" i dem. Gör inte det. Nålen viker sig. Men om du använder hammaren och utövar ett jämt tryck på nålen så går den in ganska lätt och håller sig rak och du sparar fingrarna.

Under den stora komihågramen så finns det lite pennor som kan användas på tavlan och lite papper och annat sånt bra att ha.  Lådorna som jag använder är också köpta på IKEA. Pennstället på bordet är inte från IKEA utan köpt på Åhlens för typ en miljard år sedan.

Om ni spanar på kalendern och upptäcker att det inte är oktober månad som visas utan augusti så beror det inte på att jag gjorde detta i augusti utan att min syster är superhjälten på bilden för augusti månad. Och jag är väldigt stolt över min syster. Hon är faktiskt en superhjälte. Kanske inte en avspärrningsband men i riktiga livet.

Så nu har vi ett extrabord i köket. Inget behov av att förvara det någon annanstans. Väldigt skönt. Och så har vi fått till lite bättre planering för papper, kalender och komihåggrejer. Mest nöjd är jag med tapeten fast det är ju jag det. Nu är det bara att vänta på stolarna. Vi har beställt nya stolar till köket! Jag är exalterad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar