söndag 8 november 2015

Fotpall

När jag fixade i ordning i killarnas rum så visade jag ett tyg som jag satte upp i killarnas rum. Vad jag inte nämnde då var att biltyget inte var det enda tyget som jag köpte då. Jag köpte faktiskt två andra tyger.

Och det ena tyget tänker jag skriva om i det här inlägget. För det här är ett superlätt litet projekt som är kul att göra och det är inte första gången jag gör det vilket gjorde det ännu lättare.

Före
På bilden ovan ser ni en av två fotpallar som vi har i vardagsrummet. Vi köpte den för väldigt länge sen på utförsäljning på Mio. Den var då i orange plysch. Inget fel i det. Vi hade den sån länge. Tills jag klädde om den i det gröna tyget ni ser ovan. Det var för att matcha en fåtölj som vi nu har i vårat sovrum och ni kanske vet att vi har lite väl mycket grönt i vårat vardagsrum som det är så jag ville inte ha den här nyansen av grönt också.

Efter
Så nu ser fotpallen ut så här i stället. Jag tog bort det gamla tyget och klippte till tre tygbitar av det nya tyget. Det här tyget kommer passa så bra till den nya soffan som vi skall köpa till våren. Vi slösar våra slantar på andra projekt för tillfället så soffa får vänta. T är inte glad över det men så får det vara just nu.



En tygbit gick över hela bredden och båda långsidorna på fotpallen och två bitar för kortsidorna gjorde jag. Det är samma sätt som originaltyget var klippt. Lämna lite extra sömsmån så blir det lättare att nåla. Vänd tygbitarna så att det som är tänkt att vara utsidan hamnar inåt mot kudden och nåla. Våran fotpall är rundad upptill och tyget i original är rynkat i hörnen så jag kopierade samma lösning på det nya tyget. Är man osäker så kan man ta en nål och göra en vanlig upp och ner söm och dra ihop i hörnen men jag körde på känsla. Lite tidspress. Ville få det här projektet färdigt. 

Och det gick fort. Sammanlagt från början till slut tog det här projektet två timmar. Det inklusive tid för att lugna J som drömde mardrömmar den kvällen.

När de tre bitarna var hopsydda med två gånger raksöm och en sicksack söm så var det bara att vända tyget och dra det över fotpallen. Nedre kanten var ju inte superfin men det gör inget. För det fäste jag med min häftpistol. Vik upp och skjut på plats. Hörnen blev lite bulliga och vill man så kan man göra ett mer noggrant jobb än jag gjorde men det är ju bara jag som ser det. Ingen annan ser det under pallen. Om de inte tittar noga och de som gör det gör det för att veta hur man kan göra. Eller inte göra. Inga problem vilket som för mig!

Så nu har vi en superfin fotpall och en väldigt grön soffa. Sa jag att vi skulle vänta till våren med att byta ut den? Ja det sa jag. Fokus Pia. Du vet vad som gäller. Först köksstolar, arbetsrum till T och sen sovrummen. Allt i rätt ordning. Eller kanske inte. Den soffan är verkligen grön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar