tisdag 10 november 2015

Gästrum i källaren

Vi har fixat gästrum i källaren! Vi gjorde ju en upprensning av leksaker i gäst och lekrummet och då insåg vi att det nog är dags att flytta den där soffan ner till källaren som vi tänkt på så länge. När vi också fick hem ett elelement från sommarstugan så vi kan få lite mer värme här nere i hobbyrummet så var det dags. Tanken var att vi inte skulle köpa något för att fixa det här rummet så allt har egentligen bara varit en omflyttning av saker som vi redan hade.
Före
 Fast låt oss gå tillbaka början. Innan vi flyttade in. De smutsiga väggarna och det väldigt gröna plastfärgsmålade golvet. Färgskiftningarna var verkligen hiskeliga. Det skall väl säga att detta var ett väldigt outnyttjat utrymme.

Första uppdateringen
Bilden ovan visar hur rummet såg ut efter första uppdateringen som jag skrev om här. Om ni undrar så fick jag det fina tältet från svärmor G. Tyvärr så har killarna suttit sönder två av de lite svagare pinnarna så det finns med på min att göra lista att fixa. Gardinen för att dölja förvaring och mattan är på plats. 

Nu

Och nu ser det ut så här. Lite mera hemtrevligt skulle jag vilja säga. Vi ville göra det här billigt. Alltså köpa så lite nya saker som möjligt.

Enda undantaget till det är gardinen i hörnet bakom soffan som vi köpte på IKEA och gardinskenan som gardiner hänger i. Köpt på Bauhaus. Hyllan som syns ovan i bild hade vi ju i köket innan vi gjorde om vårat nya command center.  Kuddarna är från IKEA och det är även det här falska fårskinnet också och de har vi haft länge. Den randiga filten har jag gjort själv av tyg som jag hittade i mina gömmor. Kanten har jag virkat med garn som jag hade över. Färgerna på filten passar väldigt bra här nere.

I det andra hörnet hängde redan tyget Dorithy som vi köpte till det andra hörnet. Stolarna i hörnet är väl inte snyggaste lösningen men vi har inte obegränsat med utrymme så extrastolarna får stå här inne. Jag har en plan på att försöka få plats med dem bakom gardinen men det är inte imorgon.

I soffan ligger ytterligare ett litet eget projekt. Det här virkade kuddfodralet har jag gjort själv. Jag ville ha en lite avlång kudde i sicksackmönster och det här blev resultatet. Jag har ju provat lite sicksack mönster innan och håller faktisk på med ett projekt just nu med mer sicksack. Bra saker kan man inte få för mycket av.

På hyllan står tuppen som jag fick från svärmor G. Han pryder sin plats här inne tycker jag. Under står en låda som jag klätt i Dorithy tyget också. Det kanske blev lite för mycket av det goda med så mycket av det tyget men jag tycker det känns varmt och trevligt.

Eftersom det är ett lite kallt rum i källaren så gillar jag att tyget har så varma somriga färger. Du kanske undrar vad det är som ligger längst fram till höger i bilden ovan? Det är lampan som vi skall sätta upp i taket istället för lysröret. I bilden ovan syns lysröret speglat i fönstret. Lysrör blir inte läckrare än så. Lampan är den stora Aläng från IKEA mycket bättre.

Från soffan mot dörren så har vi en liten hörna med leksaker. Det är inte riktigt optimalt. Vi funderar fortfarande lite hur vi vill ha det. Men det är som med allt annat som vi gör. Vi känner oss hyfsat klara tills det att vi ändrar och gör något annorlunda eller flyttar runt igen. Det är en process. En del stannar länge på samma ställe medan annat bara mellanlandar en stund innan de flyttar vidare. Den svarta stolen. Bara mellanlandning här. Den skall flytta till ett nytt hem. Återkommer om det.
Så om jag fick upp den där taklampan också kanske ni undrar?

 Jajjamensan. Den sitter uppe nu. Jag spacklade lite i taket för att snygga till efter lysröret och skall måla också. Fast jag ville visa att jag fått upp den och att den faktiskt inte längre ligger kvar på mangeln längre. Och faktum är att det blev riktigt bra med den här lampan istället för lysröret.

Eftersom det är bläcksvart när jag går till jobbet och mörkt när jag kommer hem så är det här fotat i helgen. Så jag har inga foton när jag spacklet torkat och jag målat över spacklet i taket men jag ville ha lite ljus utanför fönstret och då fick det bli med vått spackel. Ni får tro mig när jag säger att det blev jättebra. Så nu är det klart för gäster här nere. Välkomna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar