onsdag 25 november 2015

Köksuppdateing med nya stolar och fix

Nya stolar och nygammalt bord
Vi har nya fina stolar har kommit! Och det är inte ofta som jag har en sån där sak som jag bara villhöver så jättemycket. Förresten. Villhöver är ett utmärkt ord som jag läste hos Littlemissifit-Sara. Fast för att återgå till de här stolarna. De är kopior på Eames DSW stolar. Hade jag haft råd med originalen i glasfiber så hade jag ju hellre tagit dem men med småbarn så kändes de här kopiorna från CultFurniture bättre för min familj och plånbok.

Innan med gamla bordet och tripp trapp stolar
Innan så hade vi ett ekbord med fyra stolar från MIO. Inget fel på det. När vi fällde upp klaffen på det här bordet så att vi fick plats med sex stolar runt bordet så kändes det bättre i det här rummet. Tripp trappstolarna har vi sålt på Blocket och bordet med stolarna fick flytta till sommarstugan. Vi har gjort lite ändringar där också som jag måste skriva om.

Men stolarna. Så sköna att sitta i. Killarna har lite problem med dem. De är lättare än de gamla så de välter lite lättare och våra små killar är inte lysande på att sitta stilla. Fast lätta att torka av ger många pluspoäng i min bok.

Bordet då. Det är vårat gamla matsalsbord. Det här bordet är ett loppisfynd från Borås och min studietid. På den tiden så var smäckra 50-tals möbler totalt ute och jag fick köpa bordet och fyra matchande stolar för 1200 kr. T tycke att jag kunde köpt något nytt från IKEA istället.

Jag är så glad att jag fullkomligt ignorerade honom och hans kommentar. Jag kan säga att jag har älskat det här bordet sen jag först såg det och det är fortfarande en favoritmöbel. Jag hade behållit stolarna också men jag hade bara fyra och det kändes inte tillräckligt.

Jag har lagt i en av de två inläggningsskivorna som finns till bordet så det är så har stor vi har det till vardags. Till fest och större middagar kan vi alltså förlänga det ytterligare. Så de fina stolarna. Titta så fint de matchar lampan. Det känns som att de här stolarna skall vara hos oss.

Vi behöver en hållare för hushållspapper men dlen här som vi har här tar knäcken på mig. Den är så ful. Jag har en idé om att uppdatera den men det har inte hänt än. Och stolarna. Sa jag att jag älskar dem?

Ni kanske undrar hur min långa fina matta kan ligga åt det här hållet som bilden ovan visar? Nä. Ingen som tänkt på det. Fast det är en pytteliten uppdatering till som vi gjort här. 

Faktum är att jag bara vek mattan. Jag älskar verkligen min matta fast i det här köket så hamnar den precis lagom bakom lille E eller allmänt kallad Kungen-Av-Matspill. Nja. Han kanske inte kallas det men han är det. Så för att skydda mattan och för att slippa dammsuga den varje dag så var detta en bättre lösning. Bilmattan har fått flytta in till lekrummet eller det som skall bli vårat sovrum. Just nu kanske mer ett skräprum.... Det finns alltid något att ta tag i.

Just det. Snart är det advent. Har äntligen gjort det lilla projekt som jag tänkte göra förra året. Men eftersom ALLA i hela Göteborg tydligen hade samma tanke så fanns det inga träkulor med ljushållare kvar att köpa någonstans. Så i våras så fanns de inne hos Panduro igen och då köpte jag och gjorde i ordning denna fina ljusstake som är en kopia från den som Ferm Living har gjort. Fast deras prislapp är inte helt tilltalande för något som man kan göra så lätt själv. Träkulor med hål (olika storlekar), träkulor med ljushållare och ett läderband. Trä upp kulorna och knyt. Klart. Mina killar gjorde våran. 

Jag skall snygga till det lite inför jul men lite juliga detaljer. Får se hur det blir. Det var uppdateringen av vårat kök.

Om du undrar vad som syns bakom bordet så är det vårat nya command center och vårat nya klaffbord. Jag har ytterligare en idé om det så vi får se. Det kanske kommer en uppdatering där snart också. Men de här stolarna och bordet är här för att stanna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar