tisdag 8 december 2015

Julpynt och pepparkakor


Jag vet inte om det bara är jag men jag känner mig inte så julpyntig. Förra året kändes det jätteviktigt att pynta mycket men i år känns det bara som att jag inte orkar med det. Försöker ta tag i lite pynt för att få det lite juligt men det funkar inte så bra. Här i köket på vårat fina skåp har lite saker ändå kommit fram. Lite kulor, stjärna och min fina ljusstake.


Ett litet fat med mossa också har fått ta plats här.

I fönstret ovanför diskbänken står mina tre keramikkärl som jag köpte på loppis i somras. De har fått varsin hyacint med lite mossa runt. Det luktar härligt när man står här och fixar med disken fast har snart blommat över och det är dags att byta mot nya.


Min fina ljusstake som var et riktigt fynd från den stora butiken i Ullared gillar jag. Den är så enkel och stilren. Lille E vill bara släcka den hela tiden. Vet inte riktigt vad det beror på.

Våran långa köksbänk får också vara hem till ett litet pynt. Vi var ute i skogen och hämtade hem en liten gran. Ner i en stor glascylinder med vatten och så var det klart. Jag adderade en liten ljusslinga också så nu lyser det upp lite fint här i köket. Jag har insett att vi nog kommer behöva någon form av mer permanent belysning här i hörnet. Det känns så.

I vardagsrummet har jag satt upp mina två ljuskulor i fönstret och två röda kuddar i soffan. Killarnas rum har fått en julstjärna och änglar. Annars så är det inte så mycket mer pynt. Förutom en liten sak som står i köket. Fast för att få till det så utnyttjade jag barnarbete...

I form av det årliga pepparkaksbaket  i våran familj. Det är två syften med detta pepparkaksbak. Från början var det för att mina systrar skulle få tid att åka och julhandla åt sina ungar. 

Nu för tiden så vill systrarna vara med i bakandet och stället skickar vi våra män att handla julklappar. Eller hålla sig ur vägen om de inte vill hjälpa till. De större ungarna vill inte längre vara med och baka. Snyft. Fast det är helt ok. Så länge det finns några som tycker det är kul tänker jag nog fortsätta med denna tradition. Förhoppningen är ju att de kommer tillbaka och vill vara med igen.

Systerdotter E har fullt fokus på att fixa huset till familjen N. Det skall göras och göras ordentligt. I år var det heller inga missöden med själva delarna till huset. Förra året brände vi hälften. I år blev det helt klart bättre. 

Syster Vs barnbarn S har fullt fokus på deras hus. I år fick syster V inte hem något hus utan det blev istället hennes son och hans dotter som fick ta hem ett hus. Naturligtvis. Eftersom det var lilla söta S som dekorerade!
J var högst ovillig att dekorera vårat hus som vi ville behålla utan ville bara dekorera vanliga pepparkakor. Så det föll på E att dekorera huset. 

Jag måste säga att han gjorde ett lysande jobb. Mycket skumtomtar blev det. Eller som han själv sa. Det var inga skumtomtar utan ugglor. Lille sötnosen. Jag kan faktiskt hålla med honom. Dom ser verkligen inte ut som tomtar. Eller kanske man skall säga att de ser lika mycket ut som ugglor som tomtar... 


Så för att undvika att det kommer för mycket fukt på huset som gör att det kollapsar så satte jag cellofan runt det. Nu står det här i köket och väntar å att bli uppätet. Vi kommer nog äta upp det helgen innan jul. Skall bli gott. Så det var våra små juldekorationer för året. Blir väl lite juligare när granen kommer in och jag börjar slå in julklappar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar