fredag 25 december 2015

Killarnas rum

Först av allt God jul! Och gott nytt år!
Så medan andra förbereder för jul och firar jul så gör jag inte som normala människor. Alltså. Klart att vi har firat jul och haft supermysigt men  nu medan killarna tittar på Minions så tänkte jag att jag kunde skriva lite om ett projekt som jag gjorde för någon helg sen. 

Och som gjorde J så här glad. 


Bilden ovan kanske kan ge en hint? Ni kommer inte på det. Jo. Johan har fått en hög säng! Och han är väldigt exalterad över det. Fast låt oss backa lite. 

Så här såg ju Js hörna ut när jag hade fixat i ordning för att E skulle få en storpojkesäng. Fast det fanns ett stort problem med den här lösningen. Jag trodde i min enfald att det skulle fungera men ack nej, så blev det inte. Problemet? Jo. Byråerna med killarnas kläder är inte förankrade. Vilket inte är ett problem för vuxna eftersom vi förstår att man bör stänga en låda när man skall öppna en annan. Mina killar däremot ser inte det som en nödvändighet. Så de öppnar nedersta lådan. Sen mellan lådan och sen översta lådan och byrån välter, på dem. Det har hänt.  (Ok. E har fått blåmärke på benet och J har blivit ledsen när byrån välte. Så inget allvarligt än men tillräckligt för att jag inte längre vill ha det så här.)Känner jag mig som en dålig mamma? Japp. En aning. Så planen att J skall få en hög säng kändes som lite högre prioriterat. Vill inte att mina killar skall bli allvarligt skadade för att jag inte orkat fixa.

Så jag provade lite konstruktionen. Vi köpte ju två likadana malm-byråer från IKEA och ett sängbord just för att vi skulle kunna göra så här någon gång i framtiden. Så nu var det bara att känna in hur det skulle fungera. Att ha sängen längst in mot väggen fungerade inte. Det blev för trångt för J att ligga i sängen. Så efter lite avvägning för att inte hamna mitt i fönstret men ändå ge J utrymme att sätta sig i sängen så blev avståndet från vägg sådär en 20 cm.

Så nåt sånt här mellanrum blir nog bra. Så då behövs det något som bygger ut sängen lite. Finns väl lite olika sätt för att göra det här. Lättare. Svårare. Med MDF, Massivt trä. Snygga plank. Etc... Möjligheterna är oändliga. För en sån som jag som prioriterar gratis, så tänker jag använda spillvirke. Är det den optimala lösningen? Nä. Är det den snyggaste eller mest genomtänkta lösningen? Nä. Men det är billigt.

Så efter en dag med att skruva och fästa bakstycke i väggen och få allt på plats så fanns det inte fler långa skruv. Helt slut. Och eftersom man behöver lite mer skruv för att få min egenhändigt ihop-knåpade hyllkonstruktion så fick jag inse mig besegrad för nu. Och ställa allt på plats provisorisk så att J skulle få någonstans att sova tills att jag kommer iväg för att köpa skruv.

Så så här ser det ut för nu. Det är inte klart och det är trångt för E att få plats eftersom sängen ligger helt emot väggen som jag skrev ovan inte var optimalt. Gardinerna behöver ha någon annan lösning. Det fungerade aldrig riktigt så bra som jag hade tänkt det. Ljus skall jag också få till. Och under sängen skall det vara en liten koja. Någon typ av liten madrass och sånt där. Och ljus naturligtvis. Så mycket kvar att göra.

Men för nu så är det ett hyfsat mysigt krypin för J. Det fungerar även om det är lite trångt. Han var lite osäker på att klättra upp i sängen från början.

Men med en pall från köket i bakkant så blev det hur kul som helst att klättra upp och sen hoppa ner.

E ville också vara  uppe hos brorsan och det gick ju hur bra som helst. Nu skall jag bara få till resten. Det finns en plan. Behöver bara köpa skruv. Och få hem min lilla slip från sommarstugan. Och få T att använda cirkelsågen. Den är fortfarande läskig. Så förhoppningen är att det här skall vara helt klart till Js födelsedag. Håll tummarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar