måndag 14 december 2015

Minsta garderoben?


Ok. Nu vill jag visa den minsta garderoben en normalt vuxen kvinna i sina bästa år lyckats få ihop. Alltså jag är inte superintresserad av kläder men jag vill gärna ha kläder på kroppen när jag går till jobbet. Helst skall de se ok ut. Hel och ren i värsta fall. Saken är den att jag har nästan ingen förvaring alls för mina kläder. Skåpet ni ser ovan innehåller i stort sett alla mina tröjor och byxor. Den lilla byrån till höger i bilden ovan innehåller alla träningskläder och underkläder.

Inte nog med att jag har minimalt med plats för mina kläder. Jag har ingen som helst ordning här inne. Faktum är att det inte är bara mitt fel. Min käre T lägger in kläderna som jag viker i alla skåp och lådor, sina egna, killarnas och mina. Hans definition på att lägga in kläder skiljer sig en del från mitt sätt. Fast jag skall inte klaga på det. Vill jag ha det gjort eller vill jag ha det gjort på mitt sätt?

 Jag har faktiskt också lite plats i min mans walk in closet eller som vi säger på svenska klädkammare. Längst in på den här långa stången så hänger mina klänningar och några skjortor. Så det är min garderob. Pinsamt. Japp. Alla gånger. Fast nu var det gjort. Då är ju den självklara frågan varför i hela friden gör den här människan så här mot er? Jo det finns en anledning och det är inte det att jag har städat i ordning i skåpet. Naturligtvis borde jag göra det men ärligt så lite tid och det finns roligare saker att göra. Och jag har inte investerat i lagom med pengar för att uppdatera in ledsna lilla garderoben heller. Saken är den att vi har påbörjat våran garderob i vårat blivande sovrum. Och jag kan inte vara mer exalterad. Jo det skulle jag kunna men ni fattar vad jag menar.

 Så låt oss lämna det tragiska som skall kallas min garderob och låt oss gå ner till lekrummet som skall bli vårat sovrum. Jag har tagit ner två av de tre hyllorna och de har fått flytta ner till källaren. Men det här är inte är ju inte det fantastiska sovrum som jag har i mitt huvud. Fast det kan bli ett ok sovrum för oss. Detta rum är en kompromiss. Det är inte tillräckligt stort egentligen fast det får duga. Jag har en plan.

 Men för nu är det ett lekrum i kaos kanske skall nämnas. Spelen i fönstret hamnade där när jag tog ner hyllorna så efter det har de inte fått plats någonstans.

 Så den här väggen skall bli våran garderob när vi flyttar ner vårat sovrum hit. Jag har funderat, vridit och vänt på en lösning för våran garderob och har hittat en lösning som jag tror kan fungera. Nästan fullt ut i alla fall. Problemet är Ts alla skjortor. Det är inte en skjorta som den mannen har.
Så planen är att överdelen av den här väggen skall ha hyllor hela vägen upp till tak. Jag tänker använda Algot från IKEA med vanliga enkla hyllplan. Under dessa kommer vi ha varsin byrå med fyra lådor och mellan byråerna kommer jag ha plats att hänga mina hängande kläder och ställa mina skor (har typ fem par så det borde lätt få plats).


Så jag började med att ta ner alla hyllor och flytta undan allt från den här väggen. Sen roade jag mig med att ta bort kanterna på tapeten och det som satt löst. Det här kommer att vara baksidan av en garderob så det är inte så att det måste var helt perfekt så att strukturen från blommorna på den gamla tapeten syns igenom gör inte mig något men skarvarna blev spacklade och slipade så det är hyfsat slätt och fint.

 Sen var det bara att måla. Nä. Jag målade inte hela rummet eftersom resten av rummet skall ha en tapet så det var bara här bakom som jag fixade i ordning. Efter tre lager med färg, hade ingen grundfärg hemma men ganska mycket vit billighetsfärg från Jula, så blev det här resultatet. Ett stycke vit vägg. Det är en varmvit färg som jag tror kommer bli toppen med tapeten som jag vill ha i det här rummet. I värsta fall får vi väl vara duktiga på att stänga de stora skjutdörrarna som skall gå från vägg till vägg och golv till tak.

 Så här är början på våran blivande garderob! Hyllorna är Algot serien. De täcker bara övre delen eftersom vi skall ha två byråer under. Kanske inte ser så mycket ut för världen men tänk på vad jag har idag i garderobsform. Det här är SÅ MYCKET BÄTTRE! och då menar jag inte TV-programmet.

 Fast det är ju inte så att vi har gjort resten av rummet än. Så leksakerna är tillbaka. Vi slipper ha spel i fönstret och det är lite bättre ordning här inne nu.

Ni kanske ser leksaker på de här hyllorna. Papper, pussel, spel och målarböcker men jag ser mina tröjor och byxor. Färgkoordinerade. Sorterat efter tjocklek och ärmlängd. Kanske några fina nyinköp. Fint staplade i strukturerade högar. Inget hopskrynklat och inknökat i totalt kaos. Mmmmm.... Ser ni det? Gör ni? Det gör jag. Inte för att jag lurar mig själv fullkomligt. T kommer fortfarande få lägga in kläder när jag vikt ihop tvätten och det kommer vara inknökat och kaosigt fast i vårat nya sovrum i våran nya fina garderob och det är inte så illa det. Så jag står ut med mitt nuvarande kaos. Det är inte så länge kvar nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar